Dolar $
32.5
%-0.12 -0.04
Euro €
34.98
%0.43 0.15
Sterlin £
40.82
%0.38 0.15
Çeyrek Altın
3978.15
%0.51 20.03
SON DAKİKA
GÜNDEM Pazartesi 10 Mayıs 2021 02:22

'PANDEMİ SÜRECİNİ KAYIP GÖRMÜYORUZ'

İhracat Nisan ayında rekorlara imza attı. Aylık ihracat 18,8 milyar dolar oldu. Bu yılın ilk 4 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 33,1 artışla 68,7 milyar dolar ihracat gerçekleştirildi. Son beş ayda üst üste rekor artışlar gerçekleştiren ihracat, son 6 ayda 102 milyar dolara ulaştı.

'Pandemi sürecini  kayıp görmüyoruz'

Sedat YILMAZ

Başarıda Otomotiv, Kimyevi Maddeler ve Mamulleri, Çelik, Elektrik – Elektronik, Tekstil ve Hammaddeleri, Mobilya, Kâğıt ve Orman Ürünleri, İklimlendirme Sanayii, Madencilik Ürünleri, Çimento Cam Seramik ve Toprak Ürünleri, Halı ile Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller sektörü rekor ihracatla Nisan’da dikkat çekti.

Mobilya, Kâğıt ve Orman Ürünleri sektörü Nisan’da aylık yüzde 71,5 artışla 583,3 milyon dolar ihracat yaptı. Geçen yılın aynı ayında sektör 340,1 milyon dolar ihracat gerçekleştirmişti.

Mobilya ihracatında tasarım, Ar-Ge ve üretimi birlikte yürüterek yurt içi ve yurt dışında önemli işlere imza atan Art Design firması pandemi sürecini de başarıyla yürüten firmalarımız arasında.

Çin’den kayan talepler

Salgın sürecini Analiz Gazetesi’ne değerlendiren Art Design Yönetim Kurulu Başkanı Turgay Terzi, yaklaşık 1,5 yıl süren pandemi sürecinde rekor ihracattaki başarıyı ve sektörün durumunu anlattı.

Turgay Terzi, koronavirüs sürecinde mobilya sektörünün ülkenin merkezi konum avantajını daha iyi değerlendirdiğini, yerlilik oranını arttırdığını ve katma değeri yüksek tuttuğunu belirterek olumsuzluğu kazanca çevirdiğini söyledi.

Terzi, “Türkiye’ye kayan talebi karşılamamız. Avrupa pazarına bu dönemde ciddi ihracat yaptık. Katma değerli ihracat açısından Avrupa pazarı sektörümüz adına büyük önem teşkil ediyor. Salgın Türk mobilyasının etkinliğini dünyaya daha fazla yayma adına bir fırsat olarak önümüze çıktı. Yurt dışından gelen kaliteli ve tasarım mobilya talebine hızlıca cevap vermemiz ve yeni bir tüketici kitlesi oluşturmamız, pandeminin bize kazandırdıkları oldu” dedi.

Aylık 500 milyon doları aştı

Mobilya sektörünün ilk çeyreği 1 milyar doların üzerinde ihracatla kapattığını ve Nisan ayı ile birlikte ikinci çeyreğe de rekorla başladığını belirten Turgay Terzi, “Pandeminin izlerini tamamen sildik. Nisan’da sektörümüz ihracatını yüzde 70’den fazla artırarak aylık bazda 500 milyon dolar sınırını aştı. Geçen yıl Nisan aylık ihracatı 300 milyonun üzerinde gerçekleşmişti” diye konuştu.

Sektörün 2019 yılı rakamlarını 2020’ye taşıdığını ve geçen yıl 3,5 milyar dolar ihracat yaptığını hatırlatan Turgay Terzi, aynı hızla gidildiği takdirde bu yılki ihracatın 4-5 milyar dolar seviyesine geleceğini kaydetti.

Üretimde yerlilik oranı yüzde 80 olan mobilya sektörünün dinamik ve müteşebbis yapısı sayesinde pandemi döneminde değişen hayat tarzına göre farklı iş modelleri geliştirdiklerini belirten Art Design Yönetim Kurulu Başkanı Terzi, “Türk mobilya sektörü Çin’den kayan talebi karşılayarak Avrupa’nın büyük tedarikçilerinden biri haline geldi” dedi.

mobilya-i

Tasarımda farklılaşmalıyız

Mobilya sektöründe yapılacak çok fazla işin bulunduğunu dile getiren Turgay Terzi, yerli mal kullanma açısından yüksek dış ticaret fazlası veren sektörün bugünkü en önemli ihtiyacının tasarımda farklılaşmak olduğunu söyledi. İtalya gibi markalaşmaya ancak tasarımla gidilebileceğine vurgu yapan Terzi, “Sektörün daha büyümesi için tasarım mobilyacılığına ağırlık verilmesi gerekiyor. Zirâ iş yoğunluğu giderek artıyor. Bu yoğunluğu markalaşma adına bir fırsat olarak görmek lazım” şeklinde konuştu.

Sektörün büyük oranda yerli hammadde ile çalıştığı halde, mobilya için olmazsa olmaz olan bazı ithal ürünler konusunda sıkıntılar yaşadığına işaret eden Terzi, “Bunları cila, sünger, kumaş ve diğer bazı ayrıntılar olarak sıralayabiliriz. Sektör olarak konuya çözüm üretici yaklaşılmasında fayda var” dedi.

Mobilya üretiminde hammadde eksikliğinin yüksek ham madde ihracatından da kaynaklığına dikkat çeken Turgay Terzi, iç pazarın kuvvetlendirilmesi adına söz konusu ihraç kalemlerinde yerli üreticinin de düşünülmesi gereğine vurgu yaptı. Terzi, “Hammadde de yerlilik rakamları yukarıya çıktı. Bizim sorunumuz burada hammadde bulunamaması. Bunun da nedeni hammaddenin ihraç edilmesi” bilgisini verdi.

Salgını fırsata çevirdik

Art Design olarak hem yurt içi hem de yurt dışı taleplerini karşılamada aktif bir dönem yaşadıklarını dile getiren Turgay Terzi, “Talebe yetişmekte zorlanıyoruz. Ancak bu yoğunluk sektörün dinamik ve müteşebbis yapısı sayesinde rahat aşılabiliyor. Şu anda yurt dışı sektör için oldukça avantajı ve kazanç sağlıyor. Değişen taleplere hızlı cevap verdiğimiz için ihracat pazarlarımızı sürekli canlı tutabiliyoruz” dedi.

Çin’den kayan talebi karşılamamız sebebiyle Avrupa pazarının sektör açısından çok önemli bir yere geldiğini, bu sayede kalite ve tasarım mobilyacılığını talep eden ciddi bir tüketici kitleye ulaştıklarının altını çizen Turgay Terzi, “Elbette firma olarak Almanya, Belçika ve Hollanda’daki bağlantılarımız çerçevesinde Avrupa’ya daha fazla açılma planlarımız var. Tabii biz öncelikle hızlı büyümeden yana değiliz. Ölçeğimiz dahilinde kaliteli işler yapmak ve hizmet kalitemizi hiçbir zaman düşürmek istemiyoruz. Dünyada Türk mobilyası trendi oluşturma çabamız var. ABD’den de zaman zaman talepler alıyoruz” açıklamasını yaptı.

Pandemi sebebiyle insanların evde kalması, evlerindeki ihtiyaçları daha fazla görmelerine sebep olduğunu belirten Terzi, talebi gördükleri için yatırım yapmaktan çekinmediklerini, mağaza yatırımlarının yanında yeni bir marka oluşturmak için de çalışma içinde olduklarını kaydetti. Pandemi sonrası için de iş fırsatlarını değerlendirerek planlamalar yapacaklarını sözlerine ekledi.

 İş yoğunluğu Ege’ye kaydı

Pandeminin iç piyasada da iş yapış şekillerini lokasyon olarak değiştirdiğini, işlerin İstanbul’dan Ege kıyı hattına kaydığını dile getiren Turgay Terzi, söz konusu durumun insanların pandemi sürecini yazlıklarında geçirme isteği ve evlerini hem yazlık hem kışlık dekore etme ihtiyacının neden olduğunu söyledi.

Terzi, “Kışın yaptığım iş seyahatlerimde gördüm ki geçtiğimiz yıllara göre bu bölgelerde çok fazla insan yaşıyor. Çünkü birçok meslek grubunun (özellikle beyaz yakalılar) uzaktan çalışmaları, ofis ortamının ortadan kalkması, onları büyükşehir stresinden uzakta, bahçeli yazlık evlere yönlendirdi. Zaten yazlık bölgelerdeki konut ve arsa satış fiyatlarındaki inanılmaz artışı hepimiz görüyoruz” dedi.

Geçen yıldan biriken talep ve restoranlara getirilen hafta sonu yasaklarından ötürü yoğun günler geçirdiklerini anlatan Terzi, “Son kısıtlamalarla birlikte iç pazarda bir yavaşlama olsa da yurt dışı talep hâlâ yüksek. Kısıtlamalardan sonra düğünlerin de başlamasıyla iç piyasadaki talep yeniden canlanacaktır diye düşünüyorum” diye konuştu.

Evler tamamen değiştiriliyor

Yeni konut yapımında ciddi azalış olduğunu, ancak mobilya sektörünün daha çok ikamet edilen evlere yönelik hizmetinin pandemi döneminde fazlalaştığı bilgisini veren Terzi, “Öyle ki pandemide daha çok evini baştan sona değiştiren bir profil oluştu. Eskiden insanlar sadece tek bir mobilya grubu satın alırken, şu anda örneğin; oturma odası zeminden duvara, mobilyaya kadar baştan ayağa değişiyor. Bu da işlerimizi artırıyor” dedi.

Pandeminin en büyük özelliğinin iş ve ev ortamını birleştiren trendleri öne çıkardığını ve bu alanda tasarımlar yaptıklarını söyleyen Terzi, “Bir kere çok görkemli modellerin yanısıra hem şık hem de rahat modeller rağbet görüyor. İş ortamları evlere taşındığından çok fonksiyonlu ürünlere yöneliş hızlandı” şeklinde konuştu.

Terzi, eskiden mobilyaların evladiyelik alınıp kolay kolay değiştirilmediğini, ancak günümüzde mobilya değiştirme sıklığının 8 yıla kadar düştüğünü, hatta ev dekorasyonlarının trendlere göre şekillendiğini söyledi.

Otel, restoran ve kafe gibi alanlara da hizmet verdiklerini, salgın döneminde iç pazarda çok ağırlıklı olmasa da Türkiye’nin en iyi markalarına işler yaptıklarını hatırlatan Turgay Terzi, “Süreç için birçok marka yeni dönem için hazırlık yapıyor. Onlardan da gelen talepler var. Kısacası sektörde kapanan işletmeler kadar yeni açılacak işletmeler söz konusu. Biz de şu an yeni açılacak markaların işleriyle haşır neşiriz” bilgisini verdi.

ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR