SON DAKİKA
Otomotiv Pazartesi 20 Mart 2023 02:01

2022'Yİ 32 BİN 600 ADETİN ÜSTÜNDE BİR SATIŞLA KAPATTIK

PEUGEOT Türkiye Genel Müdürü Gülin Reyhanoğlu "Eylül ayında yeni 308 lansmanı için bir araya geldiğimizde Stellantis Türkiye olarak pazar hedefimizi 750 bin adet olarak koyduğumuzu belirtmiştik. O dönemde iyimserliğimizi korumuştuk, bu noktada pazar beklentimizin biraz üstünde 775 bin adetlerde kapandı" dedi.

2022'yi 32 bin 600 adetin üstünde bir satışla kapattık

Gülin Reyyhanoğlu PEUGEOT Değerlendirme Toplantısında şunları söyledi:

"Tamamen tedariğin pazarı belirleyeceğini o dönemde ifade etmiştik, nitekim aynen öyle oldu. Bir miktar yıl sonuna doğru tedarik sıkıntılarının çözülmeye başlayacağını söylemiştik, pazarın geneli için de bu böyle oldu ve nispeten olumlu bir toplam pazar kapanışı gerçekleşti.

Hatırlarsanız yeni 308 lansman döneminde ise pozitif analizlerimizi ve 2022 yılı için hedefimizi sizinle paylaşmıştık. Fakat lansman döneminin hemen ardından lojistikle ilgili ciddi sıkıntılar yaşamaya başladık. Geçtiğimiz yılın ilk 8 ayında ham maddeyle ve üretimle ilgili sıkıntılar varken yıl sonuna doğru üretimle ilgili bir sıkıntı yaşamadık. Fabrikalarımız planladığı şekilde araç üretimi yaptılar ama bu sefer de son 3.5 ayda lojistik tarafında sıkıntı yaşadık. Lojistik sektöründeki krizlerin etkisiyle araçlarımız geldi, gelmedi değil ancak gecikmeli olarak geldi. Yılın son 4 ayında satış yapabilmeyi hedeflerken, lojistik sorunlarının etkisiyle 14.700 adet satış gerçekleştirdik. Böylece 2022 yılını PEUGEOT Türkiye olarak 32 bin 600 adetin üstünde bir satışla kapattık, %4.2 pazar payıyla yılı tamamladık.  

Aslında yeni 308 lansman döneminde 3 ana konunun odağımızda olacağını söylemiştik. Bunlardan ilki SUV’lar idi, sonra hafif ticari araçlar ve son olarak da sürekli yeni modellerle beslenecek bir büyüme planı içinde olduğumuzu vurgulamıştık. Bu noktada geçtiğimiz sene satışlarımızın %53’ünü SUV modellerimizle gerçekleştirdik. 3008 ve 5008 modellerimiz, segmentlerini geçen sene 2. sırada tamamladılar. Toplam satışlarımızın %29’unu hafif ticari araç modellerimiz oluşturdu. Rifter’la da pazarda ilk 3’teyiz. Yeni 308 modeli ile de yılın son 4 ayında %11 segment payı elde edip, 2000 adede yakın 308 model satışı gerçekleştirdik. Yılın son 4 ayında pazara giren yeni 308, segmentinde 2. sırada yer almayı başardı. Yani hedeflediğimiz ve istediğimiz kadar araç getirememiş olsak da modellerimiz, 2022 yılında başarıyla podyumda yer almaya devam ettiler. Yılın son ayında e-2008 modelimizin de sınırlı bir adette satışına başladık, ilk etapta sadece yaklaşık 50 adet araç gelmişti, tabii ki tamamı hızlıca satıldı. 

Sonuç olarak önce çip sonra lojistik krizinin etkilediği, tedariğin önem kazandığı bir 2022’den 2023’e geçiş yaptık. Bu dönemin hepimiz için artısı belki de bu krizle yaşamayı da öğrenmemiz oldu. Özellikle alternatif çözümler geliştirme yetisi kazandık. Evet, bu sorunlar kısmen yine hayatımızda olacak ama artık bizim araç getirmemizi veya büyümemizi engelleyecek boyutta olmayacağını söyleyebilirim. Bununla beraber her çeyrekte tedarik sıkıntısının daha da azalacağını, muhtemelen 2023’ün ikinci yarısında daha rahat bir ortama kavuşacağımızı öngörüyoruz.

2023 Değerlendirme ve Hedefler

2023 yılında da aslında 2022 yılına paralel bir pazar bekliyoruz, yaklaşık 780-800 bin adet bandında bir pazarla yılın tamamlanması üzerine planlama ve beklentilerimiz mevcut. Çok ciddi bir deprem felaketi yaşanmasına rağmen sene sonu hedef planlarımızda bir değişiklik yapmadık. Zira özellikle bu dönemde araca olan talebin ve mobilite ihtiyacının daha da arttığını gözlemliyoruz. Deprem riski ve endişesi, bir yerde mobiliteye olan talebi tetikledi. Deprem bölgesindeki yetkili satıcılarımız toplam PEUGEOT satışlarının ortalama %10’unu yapmaktaydı. Bu felaketin üzerine zaten depremden 3 hafta sonra o bölgedeki tüm yetkili satıcılarımız da tekrar aktif süreçlerine döndüler. Bu nedenle 2023 yılı ile ilgili deprem odaklı bir hedef revizyonu yapmadığımızı söyleyebilirim.

Hızla 2023 yılının mart ayının ortasına geldik. İlk iki ayda 9 bin 300 adeti aşan bir satış gerçekleştirdik. Bu sene PEUGEOT markası olarak hedeflerimizi aslında geçen yıl yeni 308 lansmanında belirtmiştik, o zaman verdiğimiz hedef aynen geçerliliğini koruyor. PEUGEOT olarak 2023 yılında 57 bin adetlik bir satışa imza atmayı hedefliyoruz. Bu 57 bin adetlik hedef, bize %7.3’lük pazar payı getirecek ve PEUGEOT markası için çok önem arz ediyor. Zira bu sonucu elde etmeyi başarırsak PEUGEOT markasının Türkiye tarihindeki rekor satışına imza atmış olacağız. Bu anlamda hem bizim için çok önemli hem de ekiplerimiz için oldukça büyük bir motivasyon kaynağı olduğunu söyleyebilirim. Bu hedefin yaklaşık 40 bini aşkını binek otomobil, 16 bin adet civarı da hafif ticari araç modellerimiz olmasını arzuluyoruz. Burada hafif ticari araç bölümü çok önemli. 2022 yılını hafif ticari araçlarda 6. sırada kapattık. Bu sene ise pazarın bu bölümünde %9’luk bir pazar payı hedefliyoruz ki bu sonuç bizi hafif ticari araç pazarında 3. sıraya çıkartacaktır, hedefimiz bu. PEUGEOT olarak mutlak hedefimiz iki yerli üreticinin hemen arkasından ticari araçta 3. marka olmak. 

2023 hedeflerimizi elde etmemizde de bize ivme sağlayacak modellerden biri de yine yeni 308 olacak. Bu sene 308’de hedefimiz ise size söylediğimiz 2023 toplam satış hedefimizin yaklaşık yüzde 10’u olacak. Geçen sene 4 ayda yaptığımız yeni 308 satışlarını, 2023 yılında 2 katından fazla artırmayı amaçlıyoruz. Bu sene yenilenen 508’i de haziran ayı gibi satışa sunmayı planlıyoruz. 

Burada tabii bizim için en önemli modellerden biri de bu hafta itibarıyla satışa sunacağımız yeni 408 modeli olacak. SUV segmentinde mevcut modellerimizi destekleyecek olan yeni 408, fastback tasarım özellikleriyle C-SUV sınıfı içinde gücümüzü artıracak bir model olacak. Burada yepyeni bir segment oluşturuyoruz, bize göre şimdilik bu aracın rakibi yok. Yeni 408, sadece farklı bir SUV arayışında olan kitleyi değil, sedan ve hatchback otomobillere de ilgi duyan müşteri kitlelerini de kendine çekecek tasarımsal öğelere sahip. Bu modelimizde de 308 modelimizde olduğu gibi yeni 408 modelimizi de önce sadece ödüllü benzinli motorumuzla satışa sunacağız. Akabinde gelecek yıl içinde elektrikli 408 modelimizi satışa sunacağız. Yeni 408’de verimli Puretech motorumuz Allure ve GT ekipman seviyeleri ile eşleşecek, bu aynı zamanda markamızın üst segment konumlama stratejimizin de bir yansıması olacak.  

Gelelim yeni 408 ile hedeflerimize. Öncelikle markamızın SUV’deki gücünden de faydalanarak Yeni 408’i Türkiye pazarında C-SUV olarak konumlandıracağız.  İlk senesinde toplam satışlarımızın yine yaklaşık %10’unu yeni 408 modelimizin oluşturmasını bekliyoruz. Şu an için bireysel müşteriler kadar filodan da çok büyük talep var. SUV denildiğinde akla gelen ilk gelen markalardan biri her zaman PEUGEOT oldu. Bunu hem 3008, hem de 2008 ve 5008 modellerimizle perçinledik, yıllarca SUV pazarını da lider olarak domine etmiştik. Şimdi markamızın yeni nesil teknolojilerini barındıran fastback tasarımlı C-SUV’umuz 408 modelimizin gelmesiyle bu alanda gücümüz daha da artacak. 

Biz yetkili satıcılarımıza tanıtım toplantımızı geçtiğimiz hafta yaptık. İlk ürünlerimizi de showroomlarımıza göndermeye fiyat açıklamadan başlamıştık. Yetkili satıcılarımız bu ayın alokasyonlarını kendi hatlarında fiyat açıklanmadan görmeye başladılar. Bu bir hafta içerisinde 408 modelimiz, 500 adet gibi bir ön siparişe üstelik daha fiyatı açıklanmadan ulaşmayı başardı. 

Burada 408’in bir başka önemli görevi var. Aslında PEUGEOT olarak 2023 yılındaki rekor satış hedefimizin içindeki bir başka diğer hedefe giden yolda, yeni 408 ateşleyici güç olacak. Bu sene PEUGEOT olarak Türkiye’de SUV pazarının tekrar lider markası olmayı hedefliyoruz.  Bu sene 57 bin adetlik hedef satışımızın %54’ü yani 30.500 adetinin SUV modellerimiz olmasını hedefliyoruz. Yeni 408 de bu liderlik hedefine giden yolda gücümüze güç katacak. 

57.000 adetlik satış sinyallerini ilk 2 ay vermeye başladık. Ocak, şubat toplamında geçtiğimiz yıla göre %87, sadece şubat özelinde ise %83 oranında büyüme gerçekleştirdik. 6.552 adetlik şubat satışıyla PEUGEOT tarihinde rekor şubat satışına ulaştık ve binek otomobilde 3. sırada HTA’da ise 4. sırada yer aldık. 

Mart ayında ise pazarın yaklaşık 100 bin adet civarında kapanmasını bekliyoruz. PEUGEOT olarak biz de Şubat ayındaki satışımız kadar bir sonuçla ayı tamamlayacağız diyebiliriz. 

Showroom / Yetkili satıcı yapılanması

Bu sene bir rekor kırma hedefimizden bahsettim. Bu bizi ekip ve tüm satış teşkilatımız olarak çok heyecanlandırıyor. Bizim için büyük bir motivasyon kaynağı. Tabii bunu ancak güçlü bir yetkili satıcı yapılanmasıyla gerçekleştirebiliriz. 2022 yılını PEUGEOT Türkiye olarak 38 şehirde 60 showroom ile kapattık. 2023 yılı hedefimiz ise 41 şehirde 65 showrooma ulaşarak %94’lük bir kapsama hedefine ulaşmak. Yeni showroomlarımız iki showroom İstanbul’da olmak üzere, Aksaray, Manisa ve Uşak’ta kapılarını açacak.


Reyhanoğlu basın mensuplarının sorularına da şu yapıtları verdi:

• Geçtiğimiz sene 39 bin adet satış tahmin ediyordunuz. Daha aşağıda olduğunu kendiniz ifade ettiniz. Bu sene de satış anlamında 57 bin adet hedefiniz var. Rekor kırmak istiyorsunuz. Lojistik problemler bir yandan devam ediyor. Diğer markalarla görüştüğümüz zaman, üretim yerlerinde araç olduğunu ama transfer edilemediğini ifade ediyorlar. Bununla ilgili nasıl bir aksiyon alıyorsunuz. PEUGEOT Türkiye olarak bu 57 bine getirmek ile ilgili nasıl bir aksiyon alacaksınız? 

Gerçekten de öyle. Üretimlerde bir sıkıntı yok. Fabrikalarımızdan planlandığı şekilde araç üretimlerimiz çıkıyor. Lojistikte de en büyük sıkıntıyı geçtiğimiz yılın son çeyreğinde yaşadık ama grup olarak aldığımız aksiyonlar var. Bu doğrultuda da aslında ilk çeyrekte bu sıkıntıları büyük ölçüde aştık diyebiliriz. Şu anda gidişata baktığımızda ilk çeyrek aslında 57 binlik planın bir miktar üstünde gidiyor. Aldığımız aksiyonların da aslında işe yaradığını, çalıştığını gözlemliyoruz. Yine yıl içinde tabii ki başka sıkıntılar da yaşanabilir. Ama bu engellerin, artık bizim büyümekle ilgili kendimize koyduğumuz hedefi çok etkileyeceğini düşünmüyoruz.

• Şimdi malum piyasadaki bütün markalar için geçerli olan bir şey var. Kabaca spotçular diyelim. Araçları bayilerden çok öncelikle alıyorlar. Sonra birazcık tutup ikinci elde sıfır araçları ciddi farklılıklarla satmaya çalışıyorlar. Bununla ilgili aslında sizin çok önemli bir çalışmanız vardı. Onu soracaktım öncelikle. Linda Hanım yeni satış sisteminden bahsetmişti. Onla ilgili çalışmalarınız ne durumda? Bayilerin öncesinde online satış sistemine geçiyor musunuz? İkinci sorum da şimdi ötelenmiş siparişler var. Bir müşteri bayinize gittiği zaman, malum araç yok, onunla ilgili sıralar oluşturuluyor vs. Bununla ilgili bir rakam toplandı mı? Acaba PEUGEOT için kaç tane bekleyen müşteri var? Son olarak da 408 modelinin alt donanımını getirseniz de 1 milyon TL’lik rakamın altına inemez miydiniz? 

Tabii arz talep dengesi bir süredir maalesef otomotiv sektöründe talebin fazla, arzın yüksek olduğu yönde gidiyor. Bu sebeple de al-sat eğiliminde olan müşterilerimiz oluyor ve haklısınız; 0 km araçların üzerindeki fiyatlarda ikinci el araçları biz de görüyoruz. Bu noktada bizim yetkili satıcı teşkilatlarımıza önerdiğimiz şu dur ki; mümkün olduğunca nihai müşterilere satış yapmalarını öneriyoruz. PEUGEOT’nun toplam filo satışlarındaki ağırlığı tarihin en düşük seviyesine geldi. Geçtiğimiz yılı yüzde 13’ler seviyesine gelerek kapattık. Tabii ki buradaki müşterilerimiz de çok kıymetli. Bu yüzde 13’ü de filoya verdik. Kalan satışlarımızın tamamının nihai müşteriye verilmesi yönünde yetkili satıcı teşkilatına tavsiyelerimiz oldu. Günlük olarak fatura bağlantı adetlerini takip ediyoruz. Sistemden isim isim çekebiliyoruz. Dolayısıyla galeri veya al-sat yapacağını düşündüğümüz müşterileri de görürsek eğer yetiki satıcı teşkilatımızı uyarıyoruz. Yetkili satıcı teşkilatımız da bu konuda son derece işbirlikçi. İptal ettikleri satışlar da oluyor. Ama tabii bunun yüzde 100 önüne geçebilir miyiz? Geçemiyoruz. İsme araç alınıyor. Araç alındıktan sonra tekrar satışa çıkarılıyor. Ondan sonrasında gözlemliyoruz ama burada engelleyebildiğimiz kadar, nihai müşteriye öncelik vererek satışları isim isim takip ederek doğru müşterilere ulaşmasına çalışıyoruz. Online satışla ilgili aslında ilk defa 408 ile birlikte başlıyor olacağız. Buradan çok sınırlı sayıda bir adet otomobil satacağız. Çünkü biraz daha deneme gibi olacak. Önce 408 ile başlayacağız, daha sonra elektrikli araçlarımız ağırlıklı olabilir. Online satış üzerinden de ilerliyor olacağız. 

Diğer soruya geçecek olursam, elbette ötelenmiş satışlar var. Biz aslında her ay belli bir bağlantı adedi ile aya başlıyoruz ve genel olarak yüzde 30 civarı satışımız bir önceki aydan sarkan satış olarak gerçekleşiyor. 57 bin adetlik hedef, bizim hem fabrikalarımızda üretilebilecek araç adedi hem de kendi potansiyelimiz tespit edilerek yapılmış bir satış adedidir. Daha üstü olur muydu? 70 binler seviyesine çıkabilirdik elbette.  Aylık olarak yüzde 30 civarında bekleyen müşterimiz var. Bir sonraki aya öteleniyor. O şekilde söyleyebiliriz. 

408’in düşük donanım seviyesinde getirmeyi düşünmüyoruz. Bu tamamen bizim üst versiyon konumlandırmamızla alakalıdır. Biz kendimizi her zaman, 308 lansmanında da bunu konuşmuştuk segmentin üstünde konumlamak istiyoruz. PEUGEOT’yu orta-üst segment otomobil markası olarak tanımlıyoruz. O yüzden de yeni 408’i üst donanım seviyesiyle konumlandırdık. Bu otomobilin tabii ki bir rakibi olmadığını düşündüğümüz için fiyatlandırma noktasında kimseye bakarak karar vermedik ama marka stratejimize paralel olarak kendi içimizde de en üstteki versiyonları satmaya uygun gördük. 

• Şu anda tüketicilerin araç bulamama nedenlerini 1, 2, 3 diye sıralayacak olursanız nasıl bir sıralama yaparsınız? Bir de talebin seçimden sonra biraz daha yavaşlayacağı iddiaları ve söylemleri var. Bu konuya katılıyor musunuz? Son sorum da PEUGEOT ile alakalı; SUV sınıfındaki liderlik kaç yıl sonra gelecek? 

Aslında uzun zamandır ötelenen bir talep var. Şu anda araç bulunamama sebebi birazcık onunla da alakalı. Pandeminin başından beri aslında devam eden bir süreç bu. Öncelikle ham maddedeki, çipteki ve üretimdeki eksiklikler, şimdi de lojistiğin getirdiği bir takım eksiklikler var. Hem parakende tarafta hem de filo tarafında ötelenmiş bir talep var. Aslında araç geliyor. Geçtiğimiz yıla göre de ocak-şubat döneminde yüzde 87 oranında daha fazla araç getirdik ama yine de yeterli değil. Yeterli olmamasının sebebi ötelenmiş, birikmiş bir talep olmasıdır. Açıkçası 57 bin adetlik planımızı yaptığımızda mayıs ya da haziran ayında bir seçim olacağını biliyorduk. Talepte ise bizim planlarımızdan sapma gösterecek kadar büyük bir düşüş beklemiyoruz. Bir miktar tabii ki ekonomik koşullar sebebiyle azalabilir ama bizim planlarımızı etkileyecek bir düşüş beklemiyoruz. 2019, 2020 ve 2021’de toplam SUV segmentinde 3 yıl üstüste liderdik. Toplam SUV segmentinde geçtiğimiz yıl modellerimiz podyumda yer alsa da liderliğimiz yoktu. Dolayısıyla bir sene ara vermiş olduk. 

• Bu yıl pazarı 780-800 bin adet civarında söylediniz. Neredeyse 2022 ile aynı ama ilk iki aylık performansa baktığınızda bütün yılda bunun daha da üstüne çıkacağı yönünde. Biraz “hedefleri sektör olarak düşük mü tuttunuz burada” olarak yorumlamamız lazım, yoksa burada üretim/tedarik konusunda mı bir sıkıntı var? Yoksa pazar mı daha da büyümeyecek? Bunu ayrıntılı yorumlamanızı istiyorum. Neden 850-900 bin olmaz pazar? İkincisi krediler konusu. Biliyorsunuz hala çözebilmiş değil. Biraz da ithalatın önü açılmasın diye burada engeller devam ediyor. Pazardaki durumu nasıl etkileyecek finansman koşulları? 

Biz pazar öngörümüzü bütçemizi yaparken oluşturuyoruz. Bu 57 bin adetlik satış planımızı yaparken pazar öngörümüzü de oluşturduk. Bu yıl seçim olacağını biliyoruz. Lojistikle ilgili bir takım sıkıntılar aşılmaya başladı ama tamamen geçmiş değil. Bu yılda her çeyrekte üretimle ilgili sıkıntıların gittikçe azalacağını, 2023’ün ikinci yarısında artık tedarikle ilgili daha rahat bir ortamda olacağımızı düşünüyoruz. Bütün riskleri birlikte düşündüğümüzde bulduğumuz adet 800 bindir. Aslında bütün eksikleri de içeriyor. Hiç risk olmasaydı aslında daha büyük bir tahminde bulunabilirdik ama risklerimiz de var. Onların değerlendirilmiş haliyle 800 bindir. Kredilerle ilgili durumu biz de gözlemliyoruz. Orada pazarı yakından takip ediyoruz. Müşterilerimizin araçlara erişimini kolaylaştırmak için biz de kendi içimizde finansal ortaklarımızla birlikte güçlü kredi kampanyaları değerlendiriyoruz. Müşterilerimize indirim konusunda bu şekilde yardımcı olmaya çalışıyoruz. 

• Stellantis’in Koç grubu tarafından operasyonlarının satın alınması sektörde büyük bir heyecan ve şaşkınlık yarattı. Tam tersi bekleniyordu aslında. Dolayısıyla pazar lideri oldunuz Türkiye’de. Bunun, sizin satışlarınıza etkisi nasıl olacak? Böyle bir markayla beraber olmak ne anlam ifade ediyor sizin açınızdan? Pazarda büyük bir oyuncuydunız. Şimdi bambaşka bir oyuncu oldunuz. Neler söylemek istersiniz?

Şu anda bir süreç devam ediyor, biliyorsunuz. Bu konuyla ilgili 1 Mart’ta yapılan basın açıklamalarını da hepiniz gördünüz. Şu an için söylenebilecek her şey aslında sizlerle de paylaşıldı. Bu noktada herhangi bir yorum yapıp herhangi bir ilave bir şey söyleyip bir spekülasyona sebep olmak istemiyoruz. Onun için bugün bu konuyla ilgili bir açıklamamız olmayacak ama o akşam sizle de konuştuğumuzda söylemiştim. Şaşırmadım, çünkü 2 yıldan uzun bir süredir iki grup zaten görüşüyordu. Bu sözleşmenin bir noktada belli bir sonuca geleceği belliydi. Dolayısıyla bir şaşkınlık söz konusu değil. Zamanı gelince ilave açıklamalar yapılacaktır. 

• Şimdi 11 ilde deprem oldu. Oradaki bayiler tabii ki etkilendi ama mobilite ihtiyacından dolayı bir talep de oluştu dediniz. Oluşan talep normal talebin daha mı fazlası geçtiğimiz yıla oranladığımız zaman?

Yani aslında paralel gidiyor. Çünkü satış hedefimizi artırmadık. 57 bin olarak planladık. Bu illerdeki yetkili satıcılarımızın yaptığı satışlar toplam satışımızın yüzde 10’una denk geliyor. Mobilite ihtiyacında da yaklaşık olarak o kadar bir adet, yüzde 10’luk bir artış gözlemledik. O yüzden hedefimizi sabit tutuyoruz. 

• Bölgedeki satışlarınızda herhangi bir azalma yok. Beklediğiniz talep devam ediyor. Hedeflediğiniz satış adedi…

Tabi şimdi o bölgede tamamen yıkılan iller var. Ticaretin dönmediği, halkın büyük bir kısmının maalesef göçük altında kaldığı durumlar var. Tam olarak o bölgeden diye söylemek çok doğru olmaz ama diğer illerde de bir mobilite ihtiyacı artışına sebep oldu. O bölgeden başka illere taşınanlar var. Evet taşınan var; tedbir için, mobilite ihtiyacını artırmak için araç almak isteyenler var. İkisinin oranı yaklaşık olarak birbirine denk geliyor diye söyleyebiliriz. 

• Ben ÖTV matrahları, elektrikli otomobil matrahlarıyla ilgili bir soru sormak istiyorum. Ciddi, neredeyse beşte bire varan bir indirim söz konusu oldu Avrupalı markalar için. Çinliler’e karşı ek vergi geldi. Bu sizi Avrupalı bir üretici olarak avantajlı bir konuma getirdi. Yani geleneksel motorlara göre da daha ucuz bir pozisyona düştü aslında bazı noktalarda bazı modeller. Bununla ilgili acaba şu an tam zamanı mı elektriklide biraz gaza basmanızın? Onunla ilgili bir yorum rica edeceğim. Markasal olarak nasıl? Yorumlardan veya sektör olarak da bir bakabilirseniz.

Elektrikli araçlarla ilgili PEUGEOT’nun yakın zamanda bütün dünyada E-Lion diye duyurduğu bir elektrifikasyon stratejisi var. Biz de PEUGEOT Türkiye olarak aslında markamızın bu stratejisini takip edeceğiz. Ne duyuruldu? 2023 yılı itibariyle tüm modellerimizin elektrik destekli bir versiyonu satışa sunulmuş olacak dedik. 2025 yılında tüm modellerimizi yüzde 100 elektrikli olacak diye söyledik. Önümüzdeki dönemde de 5 tane yeni elektrikli modelimizi satışa sunacağız dedik. Bu strateji kapsamında global olarak da modeller tanıtıldıktan sonra biz de PEUGEOT Türkiye olarak elektrifikasyon da biraz daha agresif davranmaya başlayacağız. Ama bunun kendimiz için tanımladığımız zamanı 2024 yılı olarak belirledik. Hem globalin kademe kademe bu stratejiyi ülkelere yaymasına biraz daha zaman vermek için hem de kendi pazarımızda da baktığımızda biraz daha elektrifikasyon ile ilgili altyapının gelişmesine de zaman vermek için 2024 olarak planlıyoruz. Tabii elektrikli 2008’in satışına devam edeceğiz. Bu sene yıl sonunda elektrikli 308’i de satışa sunuyor olacağız. Bu anlamda da her 2 modelimizle de kendi yetkili satıcılarımızın da hem satış hem satış sonrası süreçlerini de test ediyor olacağız. 2024’te de agresif bir şekilde elektrifikasyona geçiyor oluruz.

• Orada satış hedefi var mı? Getirdik demiştiniz ya elektrikli için? Orada bir artış söz konusu mu?

Bu yıl içinde elektrikli araçlar için planladığımız yüksek satış adedi yok.

• 408’in fiyatına baktığımızda Avrupa’daki fiyatına baktığımızda hemen hemen Türkiye’de o seviyelerde. 5008 de aynı fiyatta. O da 38-39 bin Euro seviyelerine, sıfırda bayağı bir fiyat üzerinde çalışılmış anlaşılan. Neyden kıstınız bu kadar?

Avrupa’dan buraya getirirken herhangi bir şeyden kısmış değiliz. Allure ve GT versiyonları daha önceden planlandığı donanım seviyesiyle geliyor. Hani fiyatı bir yere oturtmak için üründe bir oynama yapmadık doğruyu söylemek gerekirse. Herhangi bir fiyata oturtmak için üründen herhangi bir şey eksiltmedik. 

• Ocak ayından itibaren Stellantis’in PSA ilgili markalarına baktığımızda, Opel’e, Citroen’e globalden Türkiye’ye karşı şu anda büyük hedef bekleniyor, rekor senesini konuşuyoruz, basamak atladığını konuşuyoruz. Sizin de aslında iddialı bir rekorunuzu gördük. Bu anlamda da yıl sonunda PEUGEOT Türkiye’nin PEUGEOT globalde sıralama atlayışını görecek miyiz? Böyle bir hedef var mı? İkinci sorum şu; neden özellikle yani bu sene Stellantis markalarının Türkiye üzerinde böyle bir hedef büyütmesi söz konusu. Türkiye’deki ekonomik gelişmelerin daha olumlu gideceğini mi yoksa diğer marklarda araç bulamadığı noktada sizin tedarikte daha rahat rahat olacağınızı mı düşünüyorsunuz? 

Şöyle söyleyeyim, açıkçası globalde ülke sıralaması olarak bir hedef koymuş değiliz kendimize. Kendi planımızı yaptık, kendi planımızı revize etmek istiyoruz. Bu realize olduktan sonra basamak atlıyoruzdur; o üstüne ilave gelen bir başarı olur, ne mutlu deriz! Ama herhangi bir ülkeyle bir yarışımız söz konusu değil. Biz, kendi stratejimizi uyguluyoruz sadece. Diğer taraftan Stellantis markalarının tamamında evet bir büyüme hedefliyoruz ama aslında her marka ayrı ayrı olarak kendi bütçelerimizi ve planlarımızı yapıyoruz. Ama şöyle, aslında hepimiz markalarımızın kendi potansiyellerini açığa çıkarmaya çalışıyoruz. Biz 308 lansmanında da açıklamıştık. Orta vadeli hedefte PEUGEOT olarak yüzde 8 pazar payına varmak istiyoruz. Yüzde 8 pazar payına giden yolda, bu yılı bir basamak yolu gibi planladık. 57 bin adet, yüzde 7.3 pazar payına denk geliyor. Bu, bizim orta vadeli hedefe giden planımız. Zannediyorum, bütün diğer markalarla çalışan arkadaşlarımız da kendi markalarının potansiyellerini açığa çıkarmak için bu bütçeleri tanımladılar ve toplamda evet, bir büyüme ortaya çıkmış oldu. 

• Gülin Hanım ben deprem bölgesi ile ilgili soru sormak istiyorum. 11 ildeki yetkili servisler şu an faal mi? Ne kadarı yıkıldı, hasar gördü ve şu an bu bölgedeki, işte servis hizmetini nasıl sağlıyorsunuz? Bir de yine tedarik ile ilgili problemler. Vatandaş sıraya girip almaya kalksa aracını kendi ismini yazdıracak, bekleyecek, beklediği süre içerisinde aracın fiyatı artacak, ekstra düşünecek. Bu zaman alabilir ama gidip galeriden alsa bu sefer en az 20-30 bin TL, belki daha fazla fark alacak. Şimdi orada bir sıkışıyor. Süreç daha ne kadar devam eder böyle? Galeri ile bekleme arasındaki karanlık ne kadar süre devam ediyor. Yani tedarik ne zaman daha kolay hale gelir?

Depremle ilgili şunu söyleyeyim, depremden etkilenen illerin 10 tanesinde PEUGEOT yetkili satıcımız var. Bunların içinde Hatay’da 2 yetkili satıcımız var. İskenderun’da 1, Hatay merkezde de 1 yetkili satıcımız var. Hatay merkezdeki ağır hasarlı durumda. O tekrar yeniden yapılacak. İskenderun biraz daha iyi durumda. Bu yetkili satıcımız, İskenderun, biraz daha iyi durumda olduğu için İskenderun’da faaliyetlerine aslında başladı. Normal sürecine döndü ama tabi bu normal sürece dönmek, bir günde hiçbir şey olmamış gibi bir hizmet verme kapasitesi değil. Adım adım, ilk önce satışa açtılar, şimdi yavaş yavaş servisi açmaya çalışıyorlar. Dolayısıyla aslında yavaş yavaş hayatı normale döndürmek için yetkili satıcılarımız son derece dirayetli; onu da belirtmiş olalım. En kötü durumda olan yetkili satıcımız Hatay’dı hasar anlamında. Bunun dışında Malatya ve Kahramanmaraş’ta orta derecede hasar var. Bu yetkili satıcımıza güçlendirme yapılacak ama şimdilik konteynırlarda ve karavanlarda yetkili satıcımızın bahçesinde hizmet vermeye devam ediyorlar. Depremin üçüncü haftası itibarıyla depremden etkilenen hemen hemen tüm yetkili satıcılarımız yavaş yavaş normalleşme sürecine başladı.

Diğeri de tedarik süreci; tedarik ile ilgili bizim öngörümüz, tedarik ile ilgili sıkıntıların giderek azalacağı yönünde. 2023’ün ikinci yarısında tedarik ile ilgili bir problemimizin kalmamasını bekliyoruz. Bugün de yetkili satıcılarımızda süre gelen müşterilerimiz için yaptığımız bir şey aslında, belki bunu da ifade edebiliriz; eğer bir sözleşme imzaladı ise yetkili satıcı ile müşterimiz, bugüne kadar ekonomik koşullar izin verdiği sürece biz müşterilerimize zaten fiyat koruması verdik. Tabii ki çok büyük değişiklikler olur, elimizden fiyat koruma vermek gelmez, o zaman hani mecburen yansıtmak zorunda kalabiliriz. Ama son 4 aydır özellikle yetkili satıcılarımızda sıraya girmiş, belli bir şasi numarası üzerinden sözleşme imzalamış olan bütün müşterilerimizin fiyatları korundu. Bu anlamda müşterilerimize markaya güvenmelerini tavsiye ederiz. 

• Koruma derken sabit fiyat?

Sabit fiyat evet. 

ABONE OL