GELECEĞİN SAĞLIKÇILARI YAPAY ZEKA DERSİNDE
Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yurdanur Dikmen, "Mezun olduklarında çok daha fazla teknolojiyle desteklenen cihazla karşılaşacaklar. Aslında biz biraz ona hazırlıyoruz" ifadelerini kullandı

Diş hekimliği, eczacılık, fizik tedavi ve rehabilitasyon
ile hemşirelik bölümlerinde yapay zekayı zorunlu ders yapan Kocaeli Sağlık ve
Teknoloji Üniversitesindeki (KOSTÜ) öğrenciler, mesleğe adım atmadan önce
alanlarındaki yapay zeka temelli teknolojileri tanıma fırsatı buluyor.
KOSTÜ Rektörü Prof. Dr. Muzaffer Elmas, Avrupa Eğitim
Vakfınca kurulan ikinci üniversite olarak eğitime 2020'de başladıklarını ve
öğrenci sayısının 4 bin 500'e ulaştığını belirtti.
Sağlık ve teknolojiyi bir araya getiren üniversite
anlayışıyla hareket ettiklerini aktaran Elmas, dünyada teknolojik gelişmelerin
2010'lu yıllardan itibaren çok hızlandığını, tüm mesleklerin ve kurumların bu
hıza ayak uydurmak zorunda kaldığını anlattı.
Elmas, yapay zekayla ilgili 1 yıldır yoğun çalışma
içerisine girdiklerini ve ilgili dersi zorunlu müfredat kapsamına aldıklarını
vurgulayarak, "Öğrencilere, dünyadaki hızlı değişime ayak uyduracak
yeterlilikleri kazandırma konusunda üniversite olarak iddialıyız, planlarımızı
ona göre yapıyoruz. Öğrencilere ücretsiz yapay zeka sertifikası veriyoruz.
Dünyadaki herhangi bir sertifika programına katılan öğrencilerin bu çalışmasını
krediye sayıyoruz. Hocalarımızı eğitiyoruz. Bizim değişip, onların dilinden
anlayacak mekanizmalar üretmemiz lazım." diye konuştu.
Böylece üniversitede tüm teknolojik gelişmeleri
hissettirecek atmosfer oluşturduklarına dikkati çeken Elmas, eğitim
modelleriyle yapay zeka alanında öncü üniversite olma hedeflerinin bulunduğunu
sözlerine ekledi.
Yapay zeka dersini
zorunlu tutan ilk üniversite
Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi ve Lisansüstü
Eğitim Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Yurdanur Dikmen de mühendislik alanlarında
zorunlu olan yapay zeka dersini, sağlık bölümlerinde seçmeliden zorunlu
kategorisine geçiren ilk üniversite olduklarını bildirdi.
Tıp alanında yapay zekanın, tanı koyma ve radyolojik
olarak verilerin incelenmesinde çok yoğun kullanıldığına değinen Dikmen,
"Sağlık alanındaki teknolojinin yükselişinin, çok daha hızlı olacağı
bekleniyor. Öğrencilerimizin mezun olduktan sonra bu alanla ilgili teknolojiyi
kullanabilecekleri, teknoloji destekli araçlarla karşılaşacaklarını
düşündüğümüz için bu alana biraz daha hazır, bu alanı daha çok tanıyan,
bilinçli ve farkında olarak mezun olmalarını istiyoruz." diye konuştu.
Dikmen, dünyada hastanın yaşam kalitesini artıran, hızlı
iyileşmesini sağlayan yapay zeka destekli bakım ürünleri geliştirildiğinin
altını çizerek, yatak yaraları, basınç yaraları, düşme riski ve ağrının
belirlenmesini hesaplayabilen yapay zeka destekli teknolojik ürünlerin daha
fazla kullanılacağını söyledi.
Öğrencilerinin yapay zeka alanında güzel projeler
hazırlamaya başladığına değinen Dikmen, konuşmasını şöyle tamamladı: "Özellikle
ses tanıma sistemleri kullanılarak, hastaların düşme riski, ağrı risklerinin
hesaplanabileceği projeler. Öğrencilerden çok güzel geri bildirimler alıyoruz.
Sahaya çıktıklarında, mezun olduklarında çok daha fazla teknolojiyle
desteklenen cihazla karşılaşacaklar. Aslında biz biraz ona hazırlıyoruz.
Örneğin, robotla çalışmak durumunda kalabilirsiniz. Özellikle yatağa bağımlı
hastalarda yatak yarası oluşmaması için pozisyon vermek zorundayız. Şu anda
bunu hemşireler yapıyor ancak dünyada geliştirilen yapay zekalı robotlar
var." Hemşirelik bölümü 3. sınıf öğrencisi İrem Utlu, her alanda olduğu
gibi yapay zekanın sağlık alanında da kullanımının üst seviyede olduğunu
söyledi.
Stajlara çıktıklarında sahalarda yapay zekayla ilgili çok
fazla çalışma gördüklerine dikkati çeken Utlu, "Bu bilgileri okulda alıp
gitmemiz, sahada bizim için çok büyük tecrübe sağlıyor. Mesleki hayatımızda da
okul hayatımızda da çok büyük bilgi birikimi sağlıyor. 2050'de yaşlı nüfusun
giderek artacağı konusunda araştırmalar var. Bu alanda özellikle yapay zekanın
çok işlev göreceğini düşünüyorum. Kendim de bu alanda ilerlemeyi düşünüyorum.
Artık insan gücü değil de robotların gücü daha etkin olmaya başladı. Bu
inovasyon, hemşirelik alanında ilerleyerek artacak." değerlendirmesinde
bulundu.
Aynı bölümün 3. sınıf öğrencisi Kerem Şancı, yapay
zekanın zorunlu müfredata eklenmesinden duyduğu memnuniyeti dile getirdi.
Şancı, sahada bu alanda geliştirilen teknolojileri
gördüklerini belirterek, "Bunlara hazır olduğumuzu gördük. Biz hastalara
çok vakit ayıramıyoruz. Bakım vermede zaman ayırmak çok önemli. Hastaları
teknolojiyle buluşturduğumuz zaman hemşireler, hastalara daha çok vakit
ayırabiliyor." ifadesini kullandı.