SON DAKİKA
GÜNDEM Perşembe 14 Temmuz 2022 08:22

HAMMADDEDE DEĞİŞEN FİYATLAR İHRACATI AZALTIYOR

Uzun zamandır şekerleme ve lokum sektöründe faaliyette bulunan Burak Akyürek, sektörde yaşanan sıkıntıları Analiz'e değerlendirdi. Akyürek, özellikle hammadde fiyatlarındaki değişkenliğin fiyat istikrarını engellediğini, bunun sonucunda fiyatların değişken olduğunu söyleyerek, "Bu durum hem tüketiciyi hem de ihracatı etkiliyor" dedi.

Hammaddede değişen fiyatlar ihracatı azaltıyor

Mustafa DENİZ

Lokumun tarihini anlatır mısınız?

Osmanlı’nın en tatlı miraslarından olan lokum, su şeker, nişasta ve sitrik Asit veya Tartarik Asit veya potasyum bir tartarat ile hazırlanan lokum kitlesine gerektiğinde Çeşni maddeleri kuru veya kurutulmuş meyveler ve benzeri maddelerin ilavesi ile tekniğine uygun olarak üretilen geleneksel bir Türk tatlısıdır. Kimi kaynaklara göre üretimine 15. yüzyılda Anadolu’da başlanılmıştır kimi kaynaklara göre ise 18. yüzyıl sonunda Ali Muhiddin Hacıbekir tarafından sert şekerlerden sıkılan birinci Abdülhamit’in yumuşak şekerleme isteği üzerine açılan bir yarışma neticesi icat edilmiştir ve bu yarışmada Ali Muhiddin Hacıbekir birinci olmuştur Avrupa’da bir İngiliz gezgin aracılığıyla Türkiş Delight adıyla 18. yüzyılda tanımaya başlamıştır daha önceleri bal ya da pekmez ve kum bileşimi ile yapılan lokumun 17. yüzyılda kelle şeker olarak bilinen rafine şeker ile özellikle nişastanın bulunup ülkeye getirilmesi sayesinde hem yapımı hem de lezzeti önemli ölçüde değişmiştir. Türkiye’nin ihracatında çok ciddi bir yer taşıyor. Bu özel lezzet Türkiye ihracatı için daha da ümit vadediyor.

İhracat potansiyeli nasıl?

Türk lokumu 6 kıtaya 50’yi geçkin ülkeye ihraç ediliyor. Bunların arasında Amerika’dan İngiltere’ye Katar’dan Kanada’ya birçok ülke bulunmakta. Bu lezzetin başka bir ülkede bizim ülkemizde ki gibi yakalanma ihtimali olmadığı için dünya Türk lokumunu tercih ediyor.

Sıralaması ise şöyledir

1 orta doğu ülkeleri

2-Amerika Birleşik Devletleri

3-Irak

4-Birleşik Krallık

5 Almanya

6-Güney Afrika

7-İsrail

8 Suudi Arabistan

9 Rusya Federasyonu

10 Libya

11 -Birleşik Arap Emirlikleri

lokum-i

İhracat rakamları nasıl?

Ülke genelinde lokum imalatı alanında faaliyet gösteren firma sayısı TOBB sanayi veri tabanı rakamlarına göre 278’dir. Türkiye olarak Lokum ihracatımız sade lokumda 3 milyon 33 bin Amerikan doları, kaymaklı lokum 16 bin Amerikan doları, diğer lokumlarda ise 17 milyon 168 bin Amerikan dolarıdır. Toplamda bu tutar 20 milyon 217 bin Amerikan dolarıdır.

Lokum çeşitleri neler?

Lokum çeşitleri; Osmanlı, bademli, zelişli küp lokum, kaymaklı lokum, special lokum parmak lokum, fitil lokum, cezerye, zereşli lokum, ballı, fıstıklı, cevizli, küp badem

Ürünleri çeşitlendirmek için çalışmalarınız var mı?

Hem kendi vatandaşlarımız için hem de dünya vatandaşları için lezzet ve kalite olarak kutumuzdan lezzetimize Ar-Ge çalışmalarımız hız kesmeden devam etmektedir. Hiçbir zaman en iyisine ulaştık demeden daima kendimizi geliştirmek zorunda olduğumuzu düşünmekteyiz bu sebeple aslında bizim en önemli birimimiz Ar-Ge’dir.

İhracatı geliştirme hedefiniz için yaptığınız ç alışmalar neler?

bahsettiğimiz gibi Türk lokumunu altı kıta ya 50’yi geçkin ülkeye ihraç etmekteyiz tabii ki de bununla yetinmeyeceğiz ihracattaki hedefimiz pazar payında çok daha ciddi rakamlara ulaşıp dünyada Türk Lokumunun ve özellikle Alipaşazade kutusunun girmediği ev bırakmamaktır.

Sektördeki sıkıntılardan söz eder misiniz?

Lokum imalatımızda ve satışımızda yaşadığımız sıkıntıların başında yıllardır tutturduğumuz ve yukarıya çıkartmaya çalıştığımız kalitemizi korumak geliyor.

Bunun nedenleri ülkemizde ki ekonomi ve sürekli değişen hammadde fiyatları istikrar olmadığı için sürekli güncellenen fiyatlar ve bunun getirdiği zamlar müşteri tarafından olumsuz dönüşler oluyor müşteri ve ihracat kaybına yol acıyor Onun haricinde yaşadığımız büyük ölçekli bir problem yok her imalatçının üreticinin ve satıcının yaşadığı sıkıntıları tabii ki biz de yaşıyoruz fakat kalitemiz markamız ve müşteri memnuniyetimizle bütün problemleri ortadan kaldırıyoruz.

2023 hedefleriniz neler?

2023 yılı için hedeflerimiz satış kalite hizmet ve marka bilincimizi artırmak mutlak surette şu anda olduğumuz yerin çok daha üzerine çıkmak.

Ayrıca ülkemizi Osmanlı kıyafetleriyle sowlarıyla sosyal medya üzerinden tanıtıp lokuma ayrıca sunumlarıyla tanıtmaya başladık. Çok talep gören lokumların efendisi ismiyle Burak Akyürek.


ABONE OL