İHRACATTA 30 MİLYAR DOLAR BARAJINI AŞACAĞIZ
Tekstil üretiminde Türkiye'nin dünyadan ayrı bir yerde olduğunu söyleyen Adana Sanayi Odası Başkanı Zeki Kıvanç, "Tekstil sektörünün Türkiye ekonomisine yarattığı katma değerdeki başarısının temelinde entegre üretim yapısı yatmaktadır. 2022 bitiminde ihracatta 30 milyar dolar barajını aşacağız" dedi

Yeni dünyanın ve yeni ticaret yollarının keşfiyle artan ticaret hacmi, hızlı teknolojik ilerlemeler ile son sürat devam ediyor. Haberleşme sistemlerinin ve tedarik zincirinin gelişmesi, insanların dünyanın çeşitli yerlerindeki fırsatlardan haberdar olmalarını ve dolayısıyla dış ticaretin sürekli büyümesini sağladı. Ancak pandemi ve savaşlar bölgemizi ve dünyayı derinden etkiledi. Dış ticarette ortaya çıkan yeniliklere en iyi uyum sağlayan, dünyadaki gelişimi görerek üretim ve pazarlama yapısını uygun hale getiren ülkeler sürekli büyüyen bu pastadan artan paylar alabilmektedir.
Bu bağlamda ihracatçılarımızın ülkeye katkısı oldukça fazla. Ülkemize döviz kazandıran şirket sahiplerinden ve Adana Sanayi Odası Başkanı Zeki Kıvanç ile Akdeniz Bölgesi ve ülkemizin ihracatını konuştuk.
2023 hedefi 50 milyon dolar
Bu yılı siz ve sektör nasıl geçirdi? İhracat rakamlarında artış var ve siz de buna katkıda bulunuyorsunuz. Bu yılı ne kadar ihracat rakamıyla kapatacaksınız?
İplikten kumaşa; üretimin tüm aşamalarının izlenebilir olan, üretimin her sürecinde fizik ve kalite kontrol laboratuvarında uluslararası standartlara uygun test yaparak hizmet sunmaktayız.
Bu yılın ilk 6-7 ayında hem iplik tarafında hem kumaş tarafında siparişler yoğun bir şekilde geldi. Bunun üç büyük etkeni olduğunu düşünüyoruz. Bunun birincisi pandemi koşullarının bitmiş olması. Bunun ikincisi dünyada üretimin globalden bölgesele kaymış olması, üçüncüsü ise Türkiye’nin sahip olduğu entegre üretim kapasitesinin olmasıdır.
Firmamız geçen 2021 yılını 30 milyon doları aşkın ihracat ile kapattı. Bu yıl ise 48-50 milyon dolar ihracat ile kapatmayı planlıyoruz.
Ülke genelinden bahsedecek olur isek, dünyada pamuktan nihai ürüne, tekstil hazır giyim sektöründeki tüm üretim aşamalarını gerçekleştirebilen ülke sayısı bir elin parmaklarını geçmeyecek kadar az. Tekstil ve hazır giyim sektörlerimiz Türkiye ekonomisine yarattığı katma değerdeki başarısının temelinde de bu entegre üretim yapısı yatmaktadır. 2022 yılında 30 milyar dolar barajını aşacağız.
Resesyon etkisi hissediliyor
Ticaret fazlası verdiğimiz lokomotif sektör olan tekstil ve hazır giyim sektörü bir buçuk milyona yaklaşan istihdamıyla ülkemizin en önemli sektörlerinin başında yer alıyor. Ülke olarak 2022 yılının ilk 6-7 ayında üretimimizi yoğun bir şekilde sürdürdük. Son aylarda en büyük pazarlarımızdan olan Avrupa’daki resesyon tehlikesi gibi zincirleme sorunlarla ister istemez pazarlarımız da talep azalmaya başladı. Bunun da etkilerini görmeye başlıyoruz.
Pandemi ve enerji krizi, sektörü vurdu
2023 yılını nasıl görüyorsunuz. Beklenti rakamları nelerdir?
Son yıllarda Türkiye ekonomisi, dünya ekonomisi ile beraber çok zor dönemlerden geçti. Pandemi ve pandemi ertesinde, küresel çapta yaşanan tedarik zinciri problemleri, enerji maliyetlerindeki astronomik artışlar, başlıca pazar olan Avrupa’daki resesyon tehlikesi gibi zincirleme problemlerle karşı karşıya olduğumuz bir süreci yaşıyoruz.
2023 yılına ilişkin tahminlerde bulunmak cidden çok zor. Bunu bize pandemi gösterdi. Pandemi öncesine kadar tahminlerde bulunmak çok kolaydı. Ama öngörülen tüm tahminleri pandemi bozdu. 2023 yılı ile ilgili Avrupa’da çok ciddi bir resesyon beklentisi var. Resesyonun konuşulmasında bile insanlar ilk önce temel ihtiyaçlarının dışına çıkmak istemiyor. Bu gibi durumlar da ilk başta modadan, kıyafetten vazgeçiyorlar. Böylesi bir durum söz konusu iken 2023 yılının sektörün geneli için çok parlak olduğunu söyleyemem.
Hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz, gelecek hedefleriniz nedir? Ortak çalışma yaptığınız ülkeler var mı?
Üretim kapasitemizin yaklaşık yüzde 85’i ihracat ağırlıklıdır. Bizim felsefemiz, hiçbir zaman sadece bir üretim şirketi olmamış, önceliği her zaman pazarlamaya vermiş, evvela ürünü satmış sonradan onu üretmenin telaşına düşmüştür.
Firma olarak Avrupa ve Amerika pazarlarına ürün yolluyoruz. Başlıcalarını sayacak olursam; İngiltere Danimarka, İspanya, Almanya, Rusya, Japonya’ya ürün yollamaktayız. Bunun dışında 60’a yakın global firmaya tedarik sağlamaktayız. Bunlar da dünyanın her ülkesine ürün satmaktadırlar.
Sürdürülebilirlik son yıllarda en çok konuşulan konularının başında geliyor. Dev entegre sistemin de doğaya bakışı ve sürdürülebilir olması çok değerli. Bu konudaki düşüncelerinizi de alabilir miyiz?
Temkinli büyümemizi kesintisiz sürdürmüş ve sürdürmeye devam etmekteyiz. Bu süreçte global pazarda yaşanan tüm süreçleri etkin şekilde takip ediyoruz.
Ürünlerde en az yüzde 25 geri dönüştürülmüş hammaddeyi kullanıyoruz.
Dünyanın önde gelen entegre polyester üreticilerinden Hindistan merkezli Reliance Industires (RIL) ile imzaladığı anlaşma ile, global hazır giyim markalarına sürdürülebilir özellikte R|Elan GreenGold kumaş ürünlerini sağlıyoruz. Ürünlerimiz üretirken organik pamuk BCI pamuğu kullanıyoruz, ECOVera sürdürülebilir bir viskon elyaf kullanıyoruz.
Kumaşlarımızı üretirken doğaya en az karbon ayak izi bırakmaya gayret ediyoruz. Hedefimiz hiç karbon ayak izi bırakmadan yeşil üretime geçmek. Bunun için de yoğun çaba içindeyiz.
Akdeniz İhracatçı Birlikleri de sizin önem verdiğiniz bir kuruluş. AKİB’in yıllık toplam ihracat rakamlarını ve bu rakamları oluşturan firma profillerinden de söz eder misiniz?
Akdeniz İhracatçı Birlikleri (AKİB) bölgemizin lokomotif kuruluşlarından biridir. AKİB 2021 yılında 16,32 milyar dolarlık ihracata imza atmış, ihracatçıların kurumudur. Akdeniz İhracatçı Birliklerine bağlı Akdeniz Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği ise 2021 yılında 1,2 milyar dolar ihracat gerçekleştirerek bu rakamlara ulaşmasında önemli rol oynamıştır.
Bölgemiz Çukurova’nın bereketi, güneşi ve insanının çalışkanlığı sayesinde ülkemizin önemli üretim merkezlerinden biridir. AKİB ihracatında en yüksek değerlere kimya, demir-çelik, hububat ve bakliyat sektörlerinde ulaştığımızı görüyoruz.
Son olarak, ATHİB Dokuma Kumaş Tasarım Yarışması yaptınız. Birbirinden değerli gençleri bu sektöre kazandırmak ve büyük firmalarla aynı potada olmalarını sağlamak çok önemli. Sizi bu konuda tebrik ediyorum. 11’incisi yapılan bu yarışma ile ilgili neler söyleyeceksiniz?
Malumunuz üzere bölgemizdeki tekstil ağırlıklı fabrikaların çoğu dokuma kumaş üretimi yapıyorlar. Bölgede tekstil sektöründe yer alan firmalarımızın tasarım kültürünü benimsemesi için her alanda yaratıcı ve yenilikçi tasarımcılara ihtiyaç var.
11. ATHİB Dokuma Kumaş Tasarım Yarışmamızın amacı genç yeteneklerimizin ortaya çıkmasına imkân sağlamak.
Aslında bizler için en önemli yatırım insan kaynağına yapılan yatırımdır. Biz bunu elimizden geldiğince bu yarışma ile gerçekleştirmeye çalışıyoruz. Çünkü biz tekstil alanında uluslararası pazarda daha etkin olmak istiyoruz. Modayı takip eden değil, belirleyen ülke olmak istiyoruz. Bunu yapmak istiyorsak böyle yarışmalar ile gençlerimizi bu sektöre çekip yeteneklerini ortaya koymalarına fırsat tanımak gerekiyor.