Haliç Kongre Merkezi’nde düzenlenen “Perakende Günleri”, sektöre yön veren dernekleri
basın toplantısında bir araya getirdi.
“Perakende Günleri 2024”, Türkiye ve dünyanın dört bir yanından sektör lideri
konuşmacıların katıldığı konferans ve oturumların yanı sıra, eşsiz bir network olanağı sunan
fuar alanı ve B2B görüşmelerin gerçekleştiği özel bölümü ile sektörün ve dijital ticaretin
geleceğine yön veriyor.
Perakendeciler, AVM’ler, tedarikçiler ile sektöre en yeni çözümlerini
sunan teknoloji, e-ticaret ve lojistik firmalarını bir araya getiren Türkiye’deki en büyük iş
dünyası organizasyonu, sektör derneklerinin ortak basın toplantısı ile başladı.
Toplantıda, Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, Alışveriş Merkezi
Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Nuri Şapkacı, Zincir Mağazalar Derneği (ZMD)
Başkanı Serhan Tınastepe, Tescilli Markalar Derneği (TMD) Başkanı Selçuk Güzenge, Tüm
Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkan Yardımcısı Ünal Dölek ve Gıda
Perakendecileri Derneği (GPD) Yönetim Kurulu Üyesi Kutay Kartallıoğlu perakende sektörünün
mevcut durumunu, sorunlarını ve çözüm önerilerini masaya yatırdı.
Gümrük vergileri arttı
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel konuşmasında tüketicilerin artık daha
düşük fiyatlı ve daha ekonomik ürünlere yöneldiğini söyleyerek “Bu durum perakendeci
üzerinde çok büyük bir maliyet ve satış baskısı yaratıyor. Maliyetlerin artmasındaki en önemli
sebep hammadde fiyatlarındaki ara mal ve bitmiş ürün fiyatındaki artış. Özellikle gümrük
vergilerin bu kadar arttığı bir ortamda maliyetlerimizi maalesef normal bir çizgide tutabilmek
de mümkün olmuyor” dedi.
Perakende sektörünün e-ticaret yatırımları ve ciro artışının pandemi sonrasında da devam
ettirdiğini söyleyen Öncel “Ciro artışlarının önemli bir kısmı indirimli satışlardan
kaynaklanıyor. Satışların önemli bir kısmının indirim odaklı olması da perakende sektörüne
kan kaybettiriyor” dedi. Öncel, önümüzdeki dönem yaşanabilecek sıkıntıların sinyallerini Ocak
ayından almaya başladıklarını da ekleyerek “Gelen turist sayılarındaki artışlar ne yazık ki
harcamaya yansımıyor. BKM verilerine göre kredi kartıyla yapılan harcamalarda yüzde 10 olan
toplam harcama içindeki yabancının payı 2024’ün ilk 3 ayında yüzde 3,5’a düşmüş durumda.
Yabancı artık bizi tercih etmiyor” dedi.
AVM cirolarında düşüş var
AVM’ler açısından cirolarda enflasyonun üzerinde bir artış olmakla birlikte kendi içinde bir
düşüş eğilimi gördüklerini belirten Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Nuri
Şapkacı “Bu düşüşün temel sebebi ise satın alma gücünün düşmesidir. Önümüzdeki dönemde müşteri satın alma davranışlarına şekil verecek iki etken var. Bunlardan ilki baz etkisiyle
enflasyonun düşüş eğilimine geçmesi; ikincisi ise turizm sezonunun açılmasının alışverişe
olumlu etkisi olacaktır. AVM’ler olarak biz, her zaman bardağın dolu tarafından bakıyor, aynı
gemide yol aldığımız perakendeci iş ortaklarımızla anlayış içinde hep daha iyisini yapmak için
çalışıyoruz. AVM’lerdeki doluluk oranları, bu çalışmaların perakendeciler nezdinde de sonuç
verdiğinin en önemli göstergesi” dedi.
2023 yılını perakendenin tüm kategorilerinin genel olarak olumlu bitirdiğini belirten Zincir
Mağazalar Derneği (ZMD) Başkanı Serhan Tınastepe, konuşmasında 2024 yılının ilk
çeyreğinde de bu trendin devam ettiğini vurguladı. Bundan sonraki dönemde tüketimde bir
daralma beklendiğini ifade eden Tınastepe “Ülke çapındaki önlemler de bu yavaşlamayı
gerektiriyor. Tüketicimizin öncelikli olarak temel ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra bizim
kategorilerimize yani gıda dışı harcamalara yönelmesini bekliyoruz” dedi.
Tımastepe şöyle devam etti: “Perakendecilerin ana sıkıntısı artan işletme maliyetleri. Buna
karşın hepimiz verimlilik üzerine yoğunlaşmış durumdayız. Eskisi gibi hızlı mağaza açılmıyor,
bunun yerine mevcut mağazalarımızı ve e-ticaret kanallarımızı daha verimli hale getirme
yollarını araştırıyoruz. En önemli yatırımımızı teknolojiye yapıyoruz. Perakendenin tüm
kategorilerinde bu ortak bir durum.”
Sahte ürünler AVM’den çıkıyor
Tescilli Markalar Derneği (TMD) Başkanı Selçuk Güzenge ise konuşmasında sahte ürünlerin
AVM’lerden çıktığına emin olduklarına, ancak e-ticaretin büyümesi ile birlikte sahte ve taklit
ürünlerin kamuoyunu aldatıcı bir şekilde büyüdüğüne vurgu yaparak “Dernek olarak e-ticaret
sitelerinde sahte ve taklit ürünleri tespit edecek bir yapay zeka programı hazırladık. En kısa
zamanda kullanmaya başlayacağız” dedi.
Tüm Restoranlar ve Turizmciler Derneği (TÜRES) Başkan Yardımcısı Ünal Dölek ise 2019
yılından bu yana tüm dünyada yaşanan enflasyon artışı, sağlık sorunları ve satın alma güçlüğü
ile beraber 45 yaş üstünün sosyal alandan çekildiğini belirterek “Buna rağmen kafelerde bir
hareketlilik görüyoruz. 16-35 yaş grubunda günlük harcama kapasitesi 250 TL
gözüküyor” dedi. Turizm sektörünün gelişiyle ciro artışı beklediklerinin de altını çizen
Dölek “İlk ay gelen turist sayısında bir artış olsa da, restoran harcamalarının düşük kaldığını
görüyoruz. Artık eskisi gibi rekabetçi değiliz. Geçtiğimiz senelerde özellikle Ortadoğu’dan
gelen turistler restoranlarda rahatlıkla alışveriş yapabiliyordu. Bugün yemek fiyatlarımız
İsviçre ayarında olunca, ucuz destinasyon olarak yine bizi tercih edecekler mi diye bir endişe
taşıyoruz” dedi.