STOKÇULAR ÜLKEYE ZARAR VERİYOR
Gaziantepli baklavacı Mehmet Akıncıoğlu, "Normalde üretilen hammadde talebi fazlası ile karşılamaktadır fakat bazı özel durumlarla karşılaşıyoruz. Bunların başında stokçular geliyor. İki kuruş fazla kazanmak için seçtikleri bu yol bizlere ve dolayısı ile ülkemize zarar vermektedir" diye konuştu.

Mustafa DENİZ
Gaziantepli baklavacı Mehmet Akıncıoğlu, “Normalde üretilen hammadde talebi fazlası ile karşılamaktadır fakat bazı özel durumlarla karşılaşıyoruz. Bunların başında stokçular geliyor. İki kuruş fazla kazanmak için seçtikleri bu yol bizlere ve dolayısı ile ülkemize zarar vermektedir. Doymayan bir mide var” dedi
Hammadde fiyatlarına gelen zamlar satışları ve ihracatı nasıl etkiledi?
Hammadde maliyetlerinin yükselmesi yurt içi satışları olumsuz etkiledi. Ürüne aynı oranda zam yapamadığımız için yurt içi kar oranımız düştü. Maliyetlerin yükselmesi ürüne zam yapmamıza neden oldu. Fakat yurt dışında aynı durum söz konusu değil. Döviz kurunun yükselmesi ihracatı olumlu yönde etkiledi. Fiyat konusunda cazip bir ülke olduk. Bizler dürüst işimizi yaptıkça kazanacağımıza inanıyoruz. Şartlar ne kadar ağır olursa olsun bizler hep çalışacağız ve işimizin gereği olan dürüstlükten ayrılmayacağız.
Akaryakıt fiyatlarındaki artışın etkisi nasıl?
Ürün kar oranını etkileyen etkenlerden bir tanesi de ulaşım olduğu için haliyle karımızı etkiledi. Akaryakıta gelen zam haliyle yol ücretlerini de etkiledi. Yol ücretlerinin artması masrafımızı yükseltti. Hammadde ve yakıta gelen zamlara karşı ürünlere aynı oranda zam yapamadığımız için kar oranımız düştü. Gelişen teknoloji ile birlikte ve internet satışlarının artması ile birlikte kargo fiyatlarında artışa neden oldu. Fiyatları revize ederekten bu açığı kapatmaya çalışıyoruz.
Türkiye'de günlük ne kadar baklava üretiliyor?
Dernek ve odalarımızın açıklamış olduğu rakamlara göre Türkiye'de günlük 950 ton baklava üretildiğini, ülkede kişi başı baklava tüketiminin yıllık 4,4 kilogram olduğunu söylemiştir. Bizce de bu oran fazlası var eksiği yoktur. Her geçen günde baklavaya olan talebin yurt için ve yurt dışında arttığı, dolayısı ile bu rakam her geçen gün değişebilir.
Baklava ihracatında son durum nedir?
Ülkemizde ortalama 40 ton civarı bir baklava ihracatı vardır. Bu rakam tabi ki mevsime göre değişmektedir. Bizler yeni pazarlar bulmak ve ülkemizin ihracatına katkıda bulunmak için her geçen gün çalışmalarımızı sürdürmekteyiz. Biliyoruz ki bu çabamız ile hem biz hem de Ülkemiz kazanacaktır.
Türkiye'nin toplam ihracatında baklavanın payı ne kadar, baklava ihracatından ne kadar gelir elde ediliyor?
Baklava ihracatta Ülkemize 20 milyon dolar getirdi. Yani kesin bir dille bir oran veremem ama Ülkemize ihracatta önemli bir paya sahip. Talep her geçen gün artıyor ve yeni talepler olduğunu görmekteyiz.
Baklava ihracatında ilk sırayı hangi ülke alıyor?
İhracatta ilk sırayı ABD almaktadır. ABD’nin ardından gurbetçilerin yoğunlukla yaşadığı yer olan Almanya gelmektedir. Yeni pazar olarak da Ortadoğu ve Arap ülkeleri revaçtadır.
Türk baklavasının farklı ülkelere tanıtmak için yapılan çalışmalar var mı?
Ülke genelinde yapılan gıda fuarı çalışmaları ile baklavamız uluslararası tanıtılmak istenmektedir. Özellikle gastronomi şehrimiz olan Gaziantep’te bu alanda çeşitli etkinlikler yapılmaktadır. Daha farklı şeyler yapılabilir. Bizlerde bu hususta çalışma yapmaktayız.
Ar-Ge konusunda ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?
Ürünlerimizin kalitesini arttırmak için her geçen gün daha da çok çaba sarf ediyoruz. Ürün çeşitliliğimizi arttırmaya çalışıyoruz. Bunları yaparken de tabii ki çeşitli enstrümanlardan yararlanıyoruz. Mesela son çalışmalarımızdan olan ürün dayanma süresini arttırma çalışmalarımız buna örnek olabilir. Bilindiği gibi baklava ihracatında en büyük sorunlardan bir tanesi baklavanın dayanma süresi. Bizler bu sorunu çözmek için çeşitli yöntemler denemekteyiz. Mesela ürünü şoklamak için yapılan soğuk odalar. Tazeliğini korumak için yapılan sistemler üzerinde çalışmaktayız. Yeni ürün ve Ar-Ge çalışmalarımız var bunları da yakında kamuoyuna açıklayacağız.
Türkiye'de baklava üreten kurumsallaşmış kaç marka var?
Birçok marka saymak mümkün. Bunların içerisinde olduğumuzu söyleyebilirim. Gerek imalatımız, gerekse lezzetimizle kendimizi üst sıralarda görüyoruz. İsim vermemiz ve söylememiz çok doğru olmaz. Bütün ustaların başarılarını yakından takip ediyoruz ve hepsine de başarılar diliyoruz.
Marka olmanın gerekleri nedir?
Öncelikle işinizi sevmemiz gerekir. İkincisi iyi bir ekip. Üçüncüsü kaliteli hammadde. Tabi ki dürüst ve iş ahlakı da bunları da sayabiliriz. Çalışma disiplinini muhafaza etmekte önemlidir. Doğru bildiğiniz yolda devam etmektir. Geleneksel prensiplerinizi korumaktır. İnsanlara değer vermektir. İşinizi doğru, temiz ve güvenilir bir şekilde yapmaktır. Çalışanlarınıza değer vermektir. Müşteri saygınlığını kazanmaktır.
Malzemeler genellikle nereden temin ediyorsunuz?
Üretim için kullandığımız malzemeler kesinlikle birinci sınıftır. Yöremize özgü fıstık kullanıyoruz başta. Un ise Konya ovasının yerli sert buğdayından elde edilen birinci sınıf baklavalık un kullanıyoruz. Yağ ise hem hafif, hem de asit derecesi düşük olan, hem de lezzetli olan Urfa yöresinden elde edilmektedir.
Hammadde sıkıntısı yaşıyor musunuz?
Kullandığımız hammaddeler birinci sınıf ve yöreye özgü ürünlerdir. Sezonunda temin ettiğimiz için çok da sıkıntı çekmiyoruz. Normalde üretilen hammadde talebi fazlası ile karşılamaktadır fakat bazı özel durumlarla karşılaşıyoruz. Bunların başında stokçular geliyor. İki kuruş fazla kazanmak için seçtikleri bu yol bizlere ve dolayısı ile ülkemize zarar vermektedir. Sorsan ülkemiz için canımızı veririz derler. Kardeşim önce sen dürüst çalış. Bu bizim Ülkemiz, bizim insanlarımız, bizim kardeşimiz, annemiz, babamız… İnsan bu değerlere karşı ihanet içinde olabilir mi? Doymayan bir mide var.