SON DAKİKA
EKONOMİ Pazartesi 10 Kasım 2025 02:41

2026 YILI EKONOMİK OLARAK ZOR GEÇECEK

Çetin Cıvata Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Tecdelioğlu, 2026'nın ekonomik olarak çok zor geçeceğini belirterek, "Elektrikli araçlar sektörü 4'te 1 daraltıyor, otomasyonu yapamayan 5 senede yok olur. Hedef 'karanlık fabrikalar' olmalı" dedi.

2026 yılı ekonomik olarak zor geçecek

Hakan ÖZBAY

Türkiye’nin bağlantı elemanları üreticilerinden Çetin Cıvata’nın Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Tecdelioğlu, sektörün ve sanayicinin önündeki zorluklara dikkat çekti. 2026 yılının ekonomik olarak çok zor geçeceğini öngördüklerini belirten Tecdelioğlu, hem iç pazarda hem de globalde ciddi meydan okumalarla karşı karşıya olduklarını vurguladı.

SEKTÖRÜ BEKLEYEN İKİ BÜYÜK TEHDİT

Sektörün en büyük müşterisinin otomotiv olduğunu, bunu beyaz eşyanın takip ettiğini belirten Tecdelioğlu, "Son dönemde beyaz eşya sektöründe bir azalma yaşandı. Ancak asıl büyük değişim otomotivde. Elektrikli araçların artması cıvata sektörünü doğrudan etkiliyor ve kullanımı dörtte bir oranında azaltıyor" dedi.

Tecdelioğlu, sanayiciler için en kritik eşiğin dijitalleşme olduğunu vurgulayarak, "Otomasyonu, dijital dönüşümü yapamayan şirketler 5 sene içinde yok olacak. Artık her sektörün hedefi 'karanlık fabrikalar' olmalı" şeklinde konuştu. İş gücü piyasasında da ciddi sıkıntılar yaşadıklarını belirten Tecdelioğlu, "Paketçi bulamıyoruz. Bu nedenle Filipinler'den işçi ihraç ediyoruz" ifadelerini kullandı.

Şirketin mevcut durumu hakkında da bilgi veren Tecdelioğlu, aylık 5 bin ton üretim kapasiteleri olmasına rağmen şu anda 2 bin tonun altında üretim yaptıklarını kaydetti.

9,5 MİLYON DOLARLIK SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ADIMI

Bu zorlu rekabet ortamı ve Avrupa Birliği’nin 2026 itibarıyla yürürlüğe girecek olan Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması (SKDM) gibi gereklilikler nedeniyle proaktif adımlar attıklarını belirten Tecdelioğlu, sürdürülebilir üretimin artık bir zorunluluk olduğunu söyledi. Tecdelioğlu, "Artık üretim kadar üretim biçimi de önemli. Karbon ayak izimizi azaltmadığımız her ton ürün için vergi ödememiz gerekecek. Güneş enerjisine yaptığımız yatırımlar, sadece çevreye değil, rekabet gücümüze de katkı sağlayacak” diye konuştu.

Bu hedef doğrultusunda Malatya Doğanşehir’de 9,5 milyon dolarlık yatırımla dev bir güneş enerjisi santrali (GES) kurduklarını açıklayan Tecdelioğlu, 140 dönümlük kayalık ve verimsiz bir araziye kurulan tesisin detaylarını paylaştı:“İki yıl önce Malatya’daki fabrikamızın çatısına 2,7 megavatlık bir sistem kurduk. Ardından 1900 metre rakımda, güneşlenme açısından elverişli bu bölgeye güneş tarlamızı inşa ettik. Toplamda 15,5 megavatlık kapasiteye ulaştık. Bu kapasite ile Çetin Cıvata olarak enerjimizin yüzde 50’sinden fazlasını, yani yüzde 50'ye yakınını güneşten sağlayacağız.”

Tecdelioğlu, "Eğer uygun arazi bulabilirsek 50 dönümlük bir yatırım daha yapmayı planlıyoruz. Hedefimiz, orta vadede enerji ihtiyacımızın tamamına yakınını yenilenebilir kaynaklardan karşılamak” dedi.

Sanayicilerin artık GES yatırımını bir lüks değil, zorunluluk olarak gördüğünü belirten Tecdelioğlu, "Güneş panellerinin cıvata kullanımı çok yüksek. Dolayısıyla hem üretici hem tedarikçi olarak bu dönüşümün tam merkezindeyiz. Türkiye’nin sanayide rekabet gücü artık yalnızca üretim miktarıyla değil, üretimin sürdürülebilirliğiyle ölçülüyor" ifadelerini kullandı.

TÜRKİYE SEKTÖRDE DÜNYADA İLK 10'DA

Tecde Grup olarak 1917’den beri faaliyette olduklarını, Çetin Cıvata'yı ise 1976'da İstanbul'da kurduklarını belirten Tecdelioğlu, şu anda 5 tesiste Mercedes, Volkswagen, Ford, Arçelik ve Vestel gibi global markalara üretim yaptıklarını ve yakın zamanda teknolojik cıvata üretimine de başlayacaklarını söyledi.

İhracata 90'lı yıllarda İspanya ile başladıklarını, ardından İsrail ve Makedonya gibi pazarlarda güçlendiklerini anlatan Tecdelioğlu, şu anda 14-15 ülkeye aktif ihracat yaptıklarını ve en büyük pazarlarının Almanya olduğunu belirtti.

Tecdelioğlu, Türk bağlantı elemanları sektörünün gücünü de rakamlarla açıkladı: "Türkiye'de yıllık 1 milyon tonluk bir kapasite ve 800 bin tonluk üretim mevcut. Bu rakamlarla dünyada ilk 10'dayız. Yaklaşık 200 bin ton ihracatla 800-900 milyon dolar arası gelir yaratılıyor. Demir çeliğe göre 5 kat fazla katma değer üretiyoruz.” 

ABONE OL