MOBİLİTEDE OYUN KURUCU OLACAK
Brisa, uzun yıllardır lastik sektöründe Türkiye'nin lideri. İzmit ve 2018'de devreye alınan Aksaray'daki genç, son teknolojilerle donatılmış fabrikalarında yılda 13,5 milyon lastik üretiyor. Global ortağı Bridgestone'un bilgi birikimi, tecrübesi ve belgelendirilmiş ARGE Merkezi'ndeki çalışmaları ile geleceğin ihtiyaçlarına yönelik, yüksek performanslı ve kaliteli ürünleri pazara sunuyor. Bugün lastikte, hızlı bakımda, filo çözümlerinde ilk akla gelen markalar Brisa'ya ait. Türkiye'de sektörün büyüme potansiyeli ve ihracat odağı ile lastik üretimindeki yatırımlarına her iki fabrikasında da devam ediyor.

Ancak Brisa bununla yetinmiyor. Bugün sadece lastik sektöründe faaliyet gösteren, lastik üreten bir şirket değil Brisa. Brisa, lastiğin çok daha ötesini hedeflediği bir mobilite dönüşümünde. Lastik sektörünün mobilite lideri olarak, 2030 yol haritasının odağında “Mobilite Çözümleri” işini geliştirmek var. Mobilitenin getirdiği değişimlere uyum sağlayan yeni ürünler, lastiğin ötesinde hizmetler ve yeni iş modellerini özellikle dijital dünya ile uyumlu iş modellerini hayata geçirmeyi hedefliyor.
Mobilite Trendleri:
Dünyada sadece otomotiv sektörünü değil bütün sektörleri etkileyen dört ana trend var. Bir tanesi hepimizin hayatımızda etkilerini gördüğümüz iklim değişikliği. Teknoloji devrimiyle karşı karşıyayız. Öteki taraftan ciddi bir şehirleşme ve bu şehirleşmeyle beraber de demografik bir dönüşüm söz konusu.
Bu trendlerin otomotiv sektörüne yansımasına bakarsak; müşteriler çok daha hızlı, çok daha esnek, çok daha kendisine özel yani kişiselleştirilmiş ve onun istediği yerde, onun istediği zamanda daha dijital ürün ve hizmetlere yöneliyor.
Otomotiv sektörünü teknik açıdan hangi trendlerin etkilediğine bakıldığında bağlantılı araçlar, otonom araçlar, paylaşım ekonomisi ve elektrifikasyon ön plana çıkıyor.
Bu dönüşümün 2030’a kadar yaygınlaşması, 2050’de ise gerçekten tüm süreçlerin bu anlamda entegre olması bekleniyor.
Arvento Satınalımı ve Sinerjisi
Brisa da bu dönüşüme hazırlanıyor. Brisa’nın Mobilite Çözümleri İşini geliştirme hedefinin en büyük adımlarından bir tanesi 2022 yılında, araç takip sistemlerinde hem ürün hem pazar payı hem teknoloji anlamında lider firması olan Arvento’yu satın alması oldu. Arvento 56.000’den fazla filo müşterisine son teknoloji telematik, IOT ve araç takip çözümleri sağlıyor. 700.000’den fazla aracı yönetiyor.
Brisa, servis ağıyla ve lastik ürünleriyle Arvento verilerini birleştirerek farklı mobilite çözümleri ve ürünlerini sektöre sunmaya hazırlanıyor.
Örneğin; Arvento’nun filoların hareketlilik verisini alıp bunu veri analitiğiyle işleyip ardından ne zaman filonun lastiğinin değişmesi gerektiğini, ne zaman rotasyona girmesi gerektiğini, filonun ne zaman aracını bakıma sokması gerektiğini, ne zaman lastiklerini kaplamaya göndermesi gerektiğini, şoförün sürüş kullanımının nasıl maliyetlerine etki yarattığı gibi datalarla aslında filolara dataya dayanarak çok daha farklı çözüm paketleri sunulacak.
Brisa, elektrifikasyon dönüşümüne yeni teknolojileri ile hazır
Elektrikli araçların hayatımıza girmesiyle beraber ürün beklentileri de farklılaşıyor. Çünkü elektrikli araçlarda yük daha fazlalaşıyor, dolayısıyla lastiğin daha sağlam olması, yük taşıma indeksinin daha yukarıda olması gerekiyor. Dolayısıyla lastiğin bu anlamdaki parametreleri karşılıyor olması lazım. Uzun menzilli batarya kullanımı için yuvarlanma direncinin düşük olması gerekiyor. Brisa da bu kapsamda, elektrifikasyon trendi içerisinde şu anda elektrikli araçlara uygun lastik üretimine başladı.
Bugün Brisa hem Türkiye'de hem de globalde orijinal ekipman kanalında otomotiv üreticilerine elektrikli araçlar için lastik tedarik ediyor. Aynı zamanda da yenileme kanalında da elektrikli araç sahiplerine de satış noktalarında lastik sağlıyor.
Brisa’nın bu kapsamda ileri teknoloji ürünlerinden birisi yakın zamanda lansmanını gerçekleştirdiği Turanza6. Enliten teknolojisi ile üretilen Turanza6, üstün kilometre performansıyla günlük sürüş beklentilerinin ötesinde bir kontrol sağlıyor. Islak zemin performansında da sınıfının en iyisi, daha fazla km performansı sunuyor ve iyileştirilmiş yakıt ve enerji tüketimi ile elektrikli araçlarla uyumlu.
Otopratik ve Propratik hızlı bakım noktaları Mobilite Merkezleri’ne dönüşüyor ve yaygınlaşıyor
Otopratik ve Proprotik mağazaları Brisa’nın hızlı bakım servis noktaları. Bu noktalarda tüketiciler ve filolar lastik değişiminden akü değişimine, yağ değişiminden, periyodik bakımlarına kadar araçları ile ilgili bakım hizmetlerini her marka araçları için Sabancı kalitesi ve güvencesiyle alıyorlar. Aynı zamanda Otopratik mağazaları elektrikli araç kullanımının yaygınlaşmasında kritik öneme sahip olan elektrikli şarj istasyonu hizmetini en yaygın olarak sunan Türkiye’deki ilk hızlı bakım servisi zinciri konumunda.
Elektrikli araç şarj konusunda Türkiye’de DC hızlı şarj istasyonu sayısında lider olan Eşarj ile bir iş birliği içerisindeyiz. 26 ilde, büyük çoğunluğu DC hızlı şarj özellikli toplam 36 adet şarj istasyonunda elektrikli araçlara şarj hizmeti sunuyor. Brisa, 2023 sonu itibariyle 70 istasyona çıkmayı hedefliyor. Brisa, 2030 yol haritasında olan, “her otopratikte e-şarj istasyonu” vizyonuyla ilerliyor.
2023 yılının ilk çeyreğinde gerçekleşen şarj işlemi 2021’in aynı dönemine kıyasla 60 katına çıktı. İstasyonlarda aylık ortalama 500 adet elektrikli araç girişi oluyor. Türkiye’nin farklı illerinde Togg araçları Otopratiklere şarj olmaya gelmeye başladı. İller bazında bakıldığında bu yıl için en çok kullanılan istasyon Kocaeli’nde olurken, onu Diyarbakır ve Mersin izliyor.
Brisa, Otopratik markasıyla, teknisyenlerin hibrit ve elektrikli araçlar konusundaki yetkinliklerini artırmak için toplam 6 gün süren son derece kapsamlı bir Elektrikli ve Hibrit Araç Eğitim programını hayata geçirdi. Bugüne 48 Otopratik teknisyeni eğitimlerini tamamlayarak sertifikalarını aldılar. Otopratik teknisyenleri ve diğer katılımcılarla birlikte Brisa’nın elektrikli araçlara yönelik sadece 2023 ilk yarıda vermiş olduğu eğitim saat süresi 4.000 saat/kişi sayısına vardı.
Türkiye’de 92 noktada Otopratik, 21 noktada Propratik mağazası var. 2023 yılında 60’ın üzerinde nokta daha açılması; 2025 yılı sonunda ise 500 noktaya ulaşmak hedefleniyor.
Otopratik mağazalarında lastik, jant, akü, ön düzen bakımı, yağ değişimi, filtre değişimi, klima gazı dolumu, fren balata & amp; disk değişimi, amortisör değişimi ve periyodik bakım gibi temel bakım hizmetleri veriliyor. Hızlı oto bakım hizmetleri ortalama 2 saat içinde tamamlanıyor.
Otopratik, bağımsız araştırma şirketi Twentify’ın araştırmasına göre Türkiye’nin en çok bilinen ve tercih edilen araç servis markası konumunda. Hem de bu sonucu üç yıl üst üste elde etmiş durumda.
Otopraik mağzalarımızda çalışanlarımızın %20’sı kadın. Ortalama her mağzada 2 kadın çalışanımız var ve bunlar Mağaza müdüründen, muhasebesine, satış tarafından servis teknisyenine kadar her kademede çalışıyorlar.
2018 yılında akü ile başlayan; filtre, antifriz ve cam suyu ile genişlemeye devam eden, en son olarak bakım ürünleri, fren balata temizleyici, klima koku giderici, motor temizleyici, çok amaçlı bakım, pas sökücü spreylerin de eklenmesiyle büyüyen Otopratik markalı ürün sayısı silecek ürün grubunun da aileye dahil olması ile birlikte toplamda 109’a çıktı. Burada nihai hedef, binek, hafif ticari ve ağır vasıta araçların aşınan veya periyodik olarak değişmesi gereken tüm parçalarını Otopratik markası adı altında sunmak.
Araç sahiplerinin servis deneyimlerini ve ihtiyaçlarını uzun süre inceledik. Bu inceleme sonucunda Otopratik, müşterilerin en büyük sorunu olan araç servislerine güven konusuna odaklandı ve her marka ve model araç sahibinin dijital ortamda araç bakım fiyatını anında öğrenip istediği Otopratik servisinden randevu alabildiği bir sistem geliştirdi.
Araç sahipleri, kendi araç bilgilerini girerek, anında ve kolayca araçlarının bakım ve onarım fiyatlarını görebiliyor. Her marka ve modeldeki binek araç için kullanılabilir olan hizmet, servis fiyatlamasında standart şeffaf fiyat sunarak araç sahiplerinin servis ihtiyaçlarını karşılarken sürprizlerle karşılaşmasını engelliyor.
Bu sene son çeyrekte de dijital ortamda bu online teklif ve rezervasyonun yanında online alışveriş ve ödeme opsiyonunu da eklemek için çalışıyoruz.
Otopratik ve Propratik noktaları aynı zamanda filolar için çok güvenli ve avantajlı çözüm ortağı konumunda. Şu anda 30’un üzerindeki binek ve ticari filolarla yaptığımız merkezi bakım anlaşmaları ile hem filoların maliyetlerini düşürmesini sağlıyoruz, hem de frenchise noktalarımızda trafik oluşturuyoruz. Hatta bu filolardan bazılarında tüm finansal ve ödeme süreçlerini Brisa üzerinden yaparak filolarımıza operasyonlarında yalınlaşma fırsatları da sunuyoruz.
Filolaşma yükselişte…Brisa, filolara sadece lastik tedarik etmiyor, lastiğin yolculuğunu dijital ortamda takip edip filolara 360 derece danışmanlık sunuyor.
Türkiye, Rusya’dan sonra Avrupa'daki en büyük ticari araç parkına sahip ülke. Bununla beraber filolaşma oranı artık %85’lere dayanmış noktada. Filoların çok farklı operasyon koşulları var. İnşaat hafriyat sahasında çalışan filolar, maden sahalarında çalışan filolar veya bir bölgeden bir bölgeye yük taşıyan, bunu tüketiciye ulaştıran ya da uluslararası taşımacılık anlamında çalışan filolar var. Operasyon koşullarıyla ihtiyaçlar daha da derinleşmekle beraber filolara bakıldığında yakıt ve şoför giderlerinin en önemli maliyet kalemleri olduğunu görülüyor. Sonrasında ise maliyet kalemi olarak lastik öne çıkıyor.
Brisa, filo çözümlerinde lastik tedariğine ek olarak lastiklerin yönetimini de üstleniyor. Lastiğin aracın altına girdiği ilk günden itibaren tüm yolculuğunu dijital ortamda takip ediyor. Yani bir lastik ne zaman bir filoya girdi, ömrünün hangi aşamasında, ne zaman rotasyon gerekiyor, ne zaman değiştirilmesi gerekiyor, ne zaman kaplamaya gitmesi gerekiyor gibi gerçekten filolara çok ciddi maliyet düşüşü yaratacak bu programlarla danışmanlık veriyor.
Brisa’nın, dijital programlarının yanında filoların çalıştığı sahalarda görev alan ve tüm Türkiye'ye yayılmış 120 kişilik Profleet danışmanı ekibi var. Bu sayede 2022’de, 851 bin lastiğin ölçümünü yapılarak, bunlarla ilgili çeşitli önerileri filolarla buluşturdular. Yani Brisa sadece filoların ihtiyaçlarına yönelik ürünleri tasarlamakla kalmıyor, bunları filolarla buluşturuyor ve ardından da iş gücüyle, uzmanlığıyla ve danışmanlığıyla devamlılığını sağlıyor.
Müşteri ve son tüketici beklentileri değişiyor…Brisa mobil ve dijital hizmetlerle müşteri deneyimini mükemmelleştiriyor
Brisa, mobilite çözümlerinin bir parçası olarak son tüketiciye yönelik yenilikçi hizmetleri hayata geçiriyor ve müşteri deneyimini zenginleştirmeye odaklanıyor.
Örneğin; son tüketici lastik almak istediğinde aracına ait özel lastik ölçüsünü bilmesi ve buna göre araştırma yapması gerekir. Brisa bu noktada tüketicinin hayatını kolaylaştıran bir çözüm geliştirdi. Yapay zekâ çözümü olan “Dijital Lastik Asistanı” yazılımıyla, lastik seçimi müşteriler için kolaylaşıyor. Dijital Lastik Asistanı ile kullanıcılar araçlarına en uygun lastiği profesyonel destek almadan online olarak bulabiliyor. Bunun için cep telefonuyla çekilebilecek, mevcut lastiğinin fotoğrafını Lassa, Bridgestone ve Lastik.com.tr web sitelerindeki chatbot üzerinden göndermesi yeterli oluyor. Dijital lastik asistanı son 2 yılda yarım milyondan fazla tıklandı.
Brisa, bayileriyle beraber Türkiye'nin en kuvvetli satış networklerinden bir tanesine ve dolayısı ile Türkiye'nin en kuvvetli mobil servis ağına sahip. Türkiye'de 51 il’de 205 tane mobil araç bugün yollarda tüketicilere hizmet sunuyor. Yolda kalan bir kişinin servis desteğine ihtiyacı olduğu zaman Brisa’dan alabiliyor ve bunu dijital olarak gerçekleştirebiliyor. Araç kullanıcısı hizmete ihtiyacı olduğu anda telefonundan arıyor, ardından Brisa bayisi bir linkle hem kullanıcının konumunu alıyor hem aracı için kullanıcıya bir teklif sunuyor. Kullanıcı bu teklifi onayladığında ise hemen o aracın nerede olduğunu, kaç dakikaya geleceğini, araca ne kadarlık bir işlem yapacağını telefonununda görüyorebiliyor ve dijital ortamda yolda kalma problemini çözebiliyor.
Brisa, Otopratiklerde de mobil bakım servisini devreye aldı. Sene başında İstanbul’da 2 yakada pilot olarak başlattığı mobil servis hizmetini tüm Otopratiklerde yaygınlaştırmayı hedefliyor. Bu servislerde temel bakım faliyetleri ve arıza tespit işlemler yapılabiliyor. Ayrıca bu mobil bakım servislerinde elektrikli araçlar için mobil şarj üniteleri koyma üzerine de çalışıyor.
Sürdürülebilir Mobilite, Brisa’nın mobilite vizyonunda en önemli ajandalardan birisi
Sürdürülebilir mobilite, mobilite ekosisteminin tüm bileşenlerinde yapılan ürün ve hizmetlerde sürdürülebilirliği merkeze alarak çözümler üretilen bir modeldir. Bu anlamda Brisa, Bandag lastik kaplama hizmetini sürdürülebilir mobilite altında ele alıyor. Bandag ile lastik kaplama sektöründe de liderliği üstleniyor. Bu hizmetle, filoların lastik maliyetlerinde %40’a varan tasarruf sağlarken kaliteli malzeme ve doğru üretim koşullarıyla doğal kaynakların korunmasına ve ülke ekonomisine büyük ölçüde katkı sağlıyor. Yıllık 120.000 araç lastiği için kaplama hizmeti veriyor.
Brisa sürdürülebilirlik konusunda sektöre öncülük ediyor ve Türk sanayisine örnek oluyor. Bu bilinçle, 2005 yılından itibaren sürdürülebilirlik anlamında somut adımlar atıyor. Dünya’nın en önemli çevre girişimlerinden CDP’de (Karbon Saydamlık Projesi’nde)uzun yıllardır yer alıyor. 2022 yılında CDP’de İklim Değişikliği kategorisinde Global Liderler arasında yer alarak Türkiye'de global lider olabilen üç şirketten biri oldu Aynı zamanda 2021 yılında Bilim Temelli Hedefler girişimine hedeflerini onaylatan ilk Türk Şirketi oldu.
Brisa, 2030 yılında karbon emisyonunu %56 azaltmayı, 2050’de ise net sıfıra ulaşmayı hedefliyor.
Brisa, karbon emisyonlarının azaltılması kapsamında bayilerinin sürdürülebilirlik dönüşümüne de öncülük ediyor, Yeşil Bayi programıyla bayilerinin mağazalarında karbon emisyonunu azaltacak çeşitli uygulamaları hayata geçiriyor. 2022 yılında 5 bayisi Yeşil Bayi olmaya hak kazandı. Bu yıl ise 20 bayisi daha bu programa ekleniyor. Brisa’nın 2030 vizyonundaki hedefi, tüm bayilerinin bu programa katılarak dünyanın geleceğine katkıda bulunmasını sağlamak.
Brisa’nın faaliyet alanı kapsamında deprem destekleri
Brisa’nın, depremin ilk anlarından itibaren bölgeye destekleri devam ediyor. Depremden etkilenen illerdeki bayilerinin iş sürekliliği için destek sağlıyor. İş yeri depremde hasar gören bayileri için özel hazırlanan konteyner mağazalar bölgede yol alan ve ihtiyaçları karşılayan araçlara hizmet vermek üzere faaliyete başladı. Hem binek hem ticari araçlara LassaBox tabelası ile hizmet verecek 20’nin üzerinde konteyner mağaza Kahramanmaraş, Hatay, Malatya ve Adıyaman ve Mersin’de yerini almaya başladı. Aynı zamanda ticari araçlara yerinde hizmet imkanı sunan Mobilfix tır bakım servisi ile depremden etkilenen bölgelerde, oluşturulan özel bir rotada hizmetlerine devam ediyor. 19 Mayıs’ta Hatay’da Sabancı Vakfı ve Bridgestone katkılarıyla birlikte Sabancı Lassa Ortaokulu’nun açılışını gerçekleştirdi.