Dolar $
32.69
%0.52 0.16
Euro €
34.78
%0.11 0.04
Sterlin £
40.8
%0.08 0.03
Çeyrek Altın
4083.13
%0.39 15.61
SON DAKİKA
Perakende Çarşamba 20 Ekim 2021 13:19

BEYAZ EŞYA SATIŞLARI YÜZDE 12 ARTTI

Beyaz eşya sektöründe iç satışlar Ocak-Eylül döneminde %12 artış kaydederken, Eylül ayı ile birlikte yüksek baz etkisini hissetmeye başlayan sektör, maliyet artışlarını dengelemeye odaklandı.

Beyaz eşya satışları yüzde 12 arttı

Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TÜRKBESD) verilerine göre, Eylül ayında 6 ana ürün bazında iç satışlar %12 artışla 772,000 adet civarında gerçekleşirken, ihracat da %5 artarak 2.34 milyon adet olarak gerçekleşti.

Ocak-Eylül döneminde ise iç satışlar %12 artışla 6.7 milyon, ihracat da %28 artışla 19 milyon adet olarak gerçekleşti. Söz konusu dönemde üretim de %26 artarak 25.5 milyon adet oldu.

Düzenlenen online toplantıda değerlendirmede bulunan TÜRKBESD Başkanı Can Dinçer, "İç satışta artışın devam etmesindeki en önemli etkenlerin başında konut satışlarındaki artış ve pandeminin getirdiği ağırlıklı olarak evde zaman geçirilen yeni yaşam tarzı oldu" dedi ve ekledi:

"İhracattaki güçlü performans üçüncü çeyrekte büyümeye önemli destek sağladı. Bu yükselişte pandemi süreci ile birlikte beyaz eşyaya olan ihtiyacın artması ve kapanma döneminde ertelenen talebin etkili olduğunu düşünüyoruz."

Türkiye beyaz eşyada yıllık 29.1 milyon adet üretimle Çin'in ardından dünyanın en büyük ikinci üreticisi konumunda bulunuyor.

Dinçer, "Eylül ayı itibarı ile iç pazarda yüksek baz etkisini hissetmeye başladık. Maliyet artışını dengeleyerek başta ana ihracat pazarımız Avrupa olmak üzere faaliyet gösterdiğimiz tüm pazarlarda ivmeyi korumaya odaklanacağız" dedi.

Türkiye'nin ihracatında AB ülkeleri ve İngiltere %59 pay ile en büyük pazar konumunda bulunuyor. Türkiye'nin toplam ihracatında İngiltere %14 pay ile ilk sırada yer alırken, onu Almanya ve İtalya izliyor.

MALİYET ARTIŞLARI

Hammadde fiyat artışlarının sonucunda artan maliyetlerden beyaz eşya sektörünün de etkilendiğini vurgulayan Dinçer, "Hammadde arz noktalarına uzaklık sebebiyle artan lojistik maliyetler, çip maliyeti, elektrik fiyatı, doğalgaz fiyatı, petrol fiyatı, çelik fiyatı gibi bir çok alanda fiyat artışları söz konusu oldu. Çip krizi mevcut süreçte hayatımızın bir gerçeği, tüm bilgiler doğrultusunda 2022’nin son çeyreğine kadar bu durumun içerisinde olmaya devam edeceğiz" dedi.

Toplantıda verilen bilgiye göre, 2021 yılında metal fiyat endeksi geçen yıla göre %75 artarken, kimyasal fiyat endeksi de %78 yükseldi.

Dinçer, "Artan girdi ve hammadde fiyatlarının uluslararası rekabet gücümüzü olumsuz etkilememesi adına hammadde ithalatında uygulanan ek vergilerde düzenlemeye gidilmesi üreticileri rahatlatacaktır" dedi.

Dinçer, artan maliyetlere karşı firmalar olarak zamları tüketiciye yansıtmama gayreti içinde olduklarını söyledi.

KUR ETKİSİ

TL'nin değer kaybının ihracatçı bir sektör olarak Türkiye beyaz eşya üreticilerine avantaj sağlayıp sağlamadığı ile ilgili bir soru üzerine ise Dinçer şöyle konuştu:

"Sıkıntımız hammaddedeki korkunç artış. Bunu verimliliklerle tolere etmeye çalışan bir sanayimiz var. Mutlaka kurun ihracata faydası olabilir. Ama çok daha baskın bir hammadde sıkıntısı ve tedarik zinciri sıkıntısı ile karşı karşıyayız. Komponentleri Çin'den getirttiğimiz konteynırlar 1,000 dolarken 10,000 dolar ödeyen firmalar var. Tüm değer zincirinde ciddi maliyet artışları ile karşı karşıyayız."

Dinçer, pandemi ve aşılama sürecinin gidişatı, ekonomideki çift yönlü dalgalanmalar, tedarik zincirindeki aksamalar ve tüketici davranışlarındaki değişkenlikler gibi birçok etmen nedeniyle yılın kalanı için bir tahmin vermenin hala mümkün olmadığını söyledi, ancak "talebin normalleşmesini beklediklerini" söyledi.

ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR